Polscy dyplomaci w Brukseli liczą, że negocjacje UE z Wielką Brytanią ws. umowy po brexicie zakończą się sukcesem, choć podkreślają, że zostało na to mało czasu. "Umowa jest bardzo ważna i leży w interesie Polski" - napisało Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE.
"Na negocjacje dotyczące brexitu zostało bardzo mało czasu. (Główny unijny negocjator) Michel Barnier i jego zespół potrzebują naszego wsparcia w tych kluczowych dniach, ponieważ niestrudzenie pracują nad najlepszym możliwym kompromisem, który określi przyszłe relacje między UE a Wielką Brytania. Umowa jest bardzo ważna i leży w interesie Polski" - napisało Stałe Przedstawicielstwo RP na Twitterze.
Wcześniej w poniedziałek Barnier poinformował, że w rozmowach z Wielką Brytanią w sprawie umowy po brexicie utrzymują się "zasadnicze rozbieżności", ale obie strony mocno pracują nad osiągnięciem porozumienia.
"Po dyskusjach technicznych w ten weekend negocjacje są dziś kontynuowane online z (głównym brytyjskim negocjatorem) Davidem Frostem i naszymi zespołami. Czasu jest niewiele. Zasadnicze rozbieżności nadal pozostają, ale nadal ciężko pracujemy, aby zawrzeć umowę" - napisał na Twitterze.
Jak wielokrotnie wskazywali w ostatnich tygodniach Frost i Barnier, punktami spornymi niezmiennie są rybołówstwo, zasady konkurencji i sposób rozstrzygania przyszłych sporów.
Brak porozumienia przed 31 grudnia 2020 roku, kiedy skończy się okres przejściowy po brexicie, oznacza, że od przyszłego roku handel między Wielką Brytanią a UE będzie odbywał się na ogólnych zasadach Światowej Organizacji Handlu (WTO), czyli będą mogły być stosowane cła, kwoty ilościowe i inne bariery.
Pierwotne plany zakładały, że porozumienie uda się osiągnąć do października, aby był czas na jego ratyfikację. W poprzedni poniedziałek jeden z unijnych dyplomatów, cytowany anonimowo przez Reutersa, zasugerował, że może już być za późno, by udało się ratyfikować ewentualne porozumienie przed końcem roku.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi