Wysoki na 87 metrów budynek w kształcie żagla, wznoszący się nad morzem. Jego celem byłoby nie tylko eksponowanie łodzi, ale także pokazywanie historii, tradycji miasta oraz marzeń i osiągnięć jego mieszkańców. Tak wygląda projekt Muzeum Żeglarstwa w Gdyni stworzony przez studentkę architektury Agatę Morawczyńską.
Gdynia inspiruje artystów, projektantów i architektów nie od dziś. Również Agata Morawczyńska, studentka architektury na Politechnice Poznańskiej, swoją pracę magisterską poświęciła naszemu miastu.
Tworząc finalny projekt magisterski, bardzo ważne było dla mnie, aby zaprojektować go w moim rodzinnym mieście - w Gdyni, mieście portowym nazywanym „białym”, „modernistycznym” miastem lub „miastem z morza i marzeń”. Dalszy rozwój miasta jest ściśle ograniczony poprzez jego specyficzne położenie pomiędzy portem morskim, wzniesieniami a morzem. Dlatego właśnie pojawił się pomysł, aby niektóre tereny dotąd należące do portu zostały wcielane do miasta a zabrane obszary zrekompensowane poprzez wybudowanie nowego zewnętrznego portu morskiego mówi Agata Morawczyńska, autorka projektu.
Konstrukcja budynku Muzeum Żeglarstwa jest zaprojektowana jako
żelbetowa, monolityczna konstrukcja słupowo-płytowa z fundamentem na
monolitycznej płycie fundamentowej na prefabrykowanych palach. Całkowita
wysokość budynku wynosi 87 metrów.
Budynek wysokościowy jest
dość niespotykaną formą dla muzeum. W konstrukcji budynku przewidziano
miejsce dla dźwigu, przy pomocy którego można zmieniać ekspozycje,
oddawać eksponaty do renowacji bądź dodawać kolejne eksponaty, które z
uwagi na swoją wagę oraz gabaryty mogą być (z umiarkowaną "łatwością")
wciągane na odpowiednie piętra przez zaprojektowane w środku atrium.
Koncepcja
Muzeum Żeglarstwa jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego dla części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, w rejonie Mola
Rybackiego. Jest w nim uwzględnione miejsce dla zabytkowych jachtów
(„Dal", „Kumka IV", „Opty" i „Miranda") z takielunkiem oraz
ożaglowaniem.
Sposób zwiedzania muzeum jest nietypowy, ponieważ
kolekcja jest ustawiona tak, aby zacząć od najwyższego piętra muzeum i
stopniowo schodzić aż do części podziemnej gdzie umieszczone są sale
wykładowe, workshop oraz szatnia. Na piętrze czwartym znajduje się
restauracja oraz kącik zabaw dla dzieci. Jest to piętro najbardziej
unikatowe ze względu na zaprojektowany nawis podtrzymywany przez stalowe
kable zamontowane w górnej części budynku. Zwiedzający mogą zakupić
bilet do muzeum na piętrze 14 lub bezpłatnie wjechać na piętro 15 gdzie
znajduje się punkt widokowy.
Dodatkową atrakcją jest
ogólnodostępny park, w którym zostało zaprojektowane specjalne miejsce
przeznaczone dla studentów bądź artystów gdzie mogą wystawiać swoje
dzieła bądź zbudować sezonowy pawilon, zbiornik, w którym prezentowana
jest kolejna, fantastyczna łódź żeglarska „S/Y Korsarz” oraz mała marina
zarezerwowana dla jachtów o wyjątkowym znaczeniu.
- Moim
głównym celem było stworzenia miejsca wyjątkowego, przyjaznego dla
lokalnych artystów, miejsca dialogu i wykładów oraz symbolu miasta
witającego turystów, oraz żeglarzy przypływających do Gdyni – mówi Agata Morawczyńska, autorka projektu.
Oryginalny
projekt Muzeum Żeglarstwa ma zachęcać do zwiedzania Molo Rybackiego
oraz do korzystania z wewnętrznej i zewnętrznej części ekspozycji
muzealnej. Koncepcja obejmuje również przecumowanie żaglowca „Dar
Pomorza” z Molo Południowego znajdującego się około 600 m od działki
projektowej i włączenie go do jego zewnętrznej części kolekcji muzealnej
oraz stworzenie tunelu podwodnego łączącego Muzeum Żeglarstwa ze
znajdującym się na sąsiadującym molu Gdyńskiego Oceanarium.
-
Zewnętrzna forma jest moją osobistą interpretacją specyficznego
gdyńskiego modernizmu w nowoczesnym wydaniu i ma stać się symbolem
miasta witającym turystów oraz żeglarzy przypływających do Gdyni – tłumaczy autorka.
Zaprojektowany
budynek Muzeum Żeglarstwa jest wynikiem różnorodnych analiz i spełnia
wszystkie formalne wytyczne dotyczące niezbędnych funkcji i wymagań
przestrzennych. Wnętrze muzeum jest przystosowane do organizacji różnego
rodzaju wystaw, dzięki czemu obiekt jest atrakcyjny dla osób w każdym
wieku i zwiedzających posiadających różne wykształcenie.
Projekt
został wykonany przez Agatę Morawczyńską dzięki współpracy Politechniki
Poznańskiej oraz Brandenburgische Technische Universität Cottbus –
Senftenberg jako Double Master’s Degree. Promotorami pracy byli dr inż.
arch. Marcin Giedrowicz (PP) oraz Prof. Dipl.-Ing. Architekt Ilija
Vukorep (BTU Cottbus).
Ruszyły nawodne stacje Orlenu dla motorowodniaków i żeglarzy
Polscy żeglarze z awansem na Igrzyska Olimpijskie
10 plaż na letni relaks w Kołobrzegu
62 zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów