Największe gospodarki europejskie znacznie zwiększyły import rosyjskiej ropy. Ta sama rosyjska ropa, tylko sprowadzana pod inną etykietą - napisał w środę na platformie X szef węgierskiej dyplomacji Peter Szijjarto.
„Węgry są stale krytykowane za kupowanie rosyjskich surowców energetycznych. Jednak liczby pokazują, że tylko 2,2 proc. rosyjskiego eksportu ropy trafia na Węgry” - stwierdził Szijjarto. „Najgłośniejsi oskarżyciele są w rzeczywistości największymi odbiorcami (surowca). Kraje Europy Zachodniej próbują oszukać świat, wskazując na nas palcem. Hipokryzja w najlepszym wydaniu” - dodał dyplomata.
Zaznaczył, że obowiązkiem władz w Budapeszcie jest zabezpieczenie dostaw energii dla kraju. „Bez rosyjskiej ropy przesyłanej rurociągiem Przyjaźń jest to po prostu niemożliwe” - podkreślił.
Komisja Europejska zapowiedziała w środę, że w „stosownym czasie” przedstawi propozycję nałożenia ceł importowych na rosyjską ropę. Rosyjską ropę importują obecnie w UE tylko Węgry i Słowacja. Oba kraje kupują ok. 200–250 tys. baryłek ropy dziennie, co odpowiada ok. 3 proc. całkowitego zapotrzebowania Unii Europejskiej na ten surowiec.
Również prezydent USA Donald Trump zasugerował we wtorek, że może zwrócić się do węgierskiego premiera Viktora Orbana, by przestał kupować rosyjską ropę. - Cóż, on jest moim przyjacielem, nie rozmawiałem z nim, ale mam przeczucie, że gdybym go poprosił, to by to zrobił. I myślę, że to zrobię - powiedział Trump.
Rzecznik rządu Węgier Zoltan Kovacs napisał w środę w portalach społecznościowych - powołując się na dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego - że gospodarka Węgier skurczyłaby się o ponad 4 proc., gdyby rosyjskie dostawy zostały całkowicie w UE odcięte.
Z Budapesztu Jakub Bawołek (PAP)
jbw/ san/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych