Władze Tokio ogłosiły w piątek dodatkowe sankcje na Rosję, obejmujące obniżenie pułapu cenowego na rosyjską ropę naftową do 47,6 dol. oraz rozszerzenie listy osób i podmiotów objętych zamrożeniem aktywów. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zadeklarował, że „zdecydowanie docenia” ruch Japonii.
Rząd Japonii zdecydował się na obniżenie limitu cenowego na rosyjską ropę z 60 do 47,60 dolarów amerykańskich za baryłkę za baryłkę, w porozumieniu z krajami grupy G7.
Poinformował również o zamrożeniu aktywów na terenie Japonii 47 podmiotów i dziewięciu osób z Rosji oraz jednej grupy i pięciu osób ze wschodniej i południowej Ukrainy, które uznano za zaangażowane w destabilizację Ukrainy, a także trzech grup z innych krajów.
Zakazem eksportu towarów z Japonii objęto 11 podmiotów, w tym te mające siedziby w Rosji, Chinach i Turcji.
– Podjęliśmy tę decyzję, ponieważ rosyjska inwazja na Ukrainę wciąż trwa – oświadczył rzecznik rządu Yoshimasa Hayashi. – Współpracując ze społecznością międzynarodową, w tym z G7, będziemy dążyć do rozwiązania problemu, kompleksowo oceniając, co jest skuteczne i niezbędne dla interesów narodowych, aby osiągnąć sprawiedliwy i trwały pokój na Ukrainie – dodał.
„Doceniamy zdecydowane działania Japonii mające na celu zwiększenie presji na Rosję” – napisał prezydent Zełenski na platformie X. „To znacznie osłabi możliwości finansowe Kremla. Dziękuję również Japonii za sankcje nałożone na przedsiębiorstwa rosyjskiego kompleksu militarno-przemysłowego” – dodał.
W odrębnym ruchu Tokio złagodziło zalecenia dotyczące podróży do Rosji. Chociaż utrzymano „zalecenie unikania podróży” w rejonach graniczących z Ukrainą, od 12 września możliwe są podróże i pobyty w pozostałych częściach Rosji w ograniczonych celach, takich jak biznes, studia, badania, edukacja oraz cele humanitarne.
Krzysztof Pawliszak (PAP)
krp/ kar/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych