Minister spraw zagranicznych Chin Wang Yi rozpoczął tygodniową podróż po Afryce, gdzie odwiedzi Namibię, Republikę Konga, Czad i Nigerię. Ta noworoczna wizyta to kontynuacja trwającej już 35 lat dyplomatycznej chińskiej tradycji.
Zgodnie z tą tradycją chiński minister spraw zagranicznych składa wizytę w Afryce podczas pierwszej zagranicznej podróży na początku roku. Chiny pokazują w ten sposób, że Afryka jest dla nich ważnym partnerem, czego już dowiodły, podnosząc w minionym roku stosunki z wszystkimi afrykańskimi krajami do poziomu strategicznego, a 33 krajom przyznając przywilej bezcłowego handlu.
W tym roku wybór krajów nie był przypadkowy. W Namibii, od której Wang Yi rozpoczął swoją podróż po Afryce, Chiny od lat 90. XX w. zainwestowały około 5 mld dolarów. W tym południowoafrykańskim kraju, liczącym niecałe 2,5 mln mieszkańców, żyje ponad 100 tys. Chińczyków, co stanowi około 4,3 proc. populacji. Niejedna namibijska grupa tubylcza jest mniej liczna. Namibia jest bogata w diamenty, złoto, węgiel, miedź, uran, lit i inne minerały ziem rzadkich. W większości namibijskich kopalni obecne są firmy chińskie, jak na przykład w Rossing, największej i najdłużej działającej odkrywkowej kopalni uranu na świecie. Ale Chiny nie tylko eksploatują namibijskie surowce, w poniedziałek ustępujący wkrótce z urzędu prezydent Nangolo Mbumba po spotkaniu z chińskim dyplomatą ujawnił mediom, że w drodze do wycieńczonego ubiegłoroczną suszą kraju jest chiński statek wypełniony podarowana przez Pekin żywnością.
Wizyta w Czadzie ma natomiast pokazać, że Chiny troszczą się o bezpieczeństwo w regionie. W grudniu 2024 r. Francja rozpoczęła wycofywanie swoich sił zbrojnych z tego kraju zmagającego się z islamskimi bojownikami. Chiny nie zajmą opuszczonych baz, ale pokażą, że są mile widziane tam, skąd wypraszane są państwa Zachodu.
Kolejnym krajem, który odwiedzi Wang Yi jest Nigerii, dla której Chiny są największym partnerem handlowym. W 2023 r. zachodnioafrykański kraj zaimportował z Chin towary i usługi o wartości 11,2 mld dolarów. W Nigerii Chiny wybudowały setki kilometrów linii kolejowych i zainwestowały w budowę portu morskiego, ale najpoważniejsze inwestycje dotyczą wydobycia ropy naftowej. Nigeria jest największym jej producentem w Afryce, a wydobycie tego surowca w Chinach stale spada z powodu wyczerpywania się zasobów.
Afryka stała się niezbędna dla spowalniającej gospodarki Chin, która zwiększa inwestycje w pojazdy elektryczne i zielone technologie, do produkcji których potrzebne są metale i minerały. Pekin, już obecny w każdym afrykańskim kraju, chce przejąć ścisłą kontrolę nad tymi afrykańskimi zasobami, o które rywalizuje z USA, Unią Europejską, Indiami, Rosją, ale też z coraz aktywniejszymi na tym kontynencie Turcją, Izraelem i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.
Tadeusz Brzozowski (PAP)
tebe/ sp/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych