Radni Szczecina przyjęli we wtorek uchwałę w sprawie wystąpienia miasta z Międzynarodowego Związku Hanzy. Decyzję uzasadniono m.in. koniecznością obniżenia wydatków.
Za przyjęciem uchwały głosowało 23 radnych, 5 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Międzynarodowy Związek Hanzy "HANZA" (Internationale Städtebund DIE HANSE) skupia blisko 200 miast z 16 krajów Europy, głównie miasta z basenu Morza Bałtyckiego i Północnego. Związkowi przewodniczy miasto Lubeka.
"Hanza to wiele miast, z częścią których i tak współpracujemy i realizujemy projekty. Zapraszamy partnerów na wszystkie ważne wydarzenia w Szczecinie i również korzystamy z takich zaproszeń, zwłaszcza w przypadku imprez o charakterze żeglarskim" - powiedział we wtorek zastępca prezydenta Szczecina Daniel Wacinkiewicz.
Celem związku jest m.in. wymiana inicjatyw kulturalnych, turystycznych i gospodarczych, współpraca młodzieży z miast hanzeatyckich, stworzenie forum wymiany szkół i organizacji młodzieżowych oraz współpraca organizacji pozarządowych z miast Hanzy.
"Jako miasto podjęliśmy zupełnie inne reguły gry w zakresie współpracy transgranicznej oraz międzynarodowej. Postawiliśmy na współpracę bilateralną i projektową w miejsce rytualnego uczestniczenia w organizacjach, których efekty są do końca nieprzekonujące" - powiedział Wacinkiewicz.
Szczecin przystąpił do Międzynarodowego Związku Hanzy w 2000 roku. Według statutu do 2018 roku związek nie pobierał żadnych opłat członkowskich.
W 2018 r. podczas Zgromadzenia Delegatów Zjazdu Hanzy w Rostoku podjęto decyzję o ustanowieniu składki dla wszystkich miast członkowskich, w związku z utworzeniem stanowiska dyrektora zarządzającego Hanzy i rozłożeniu kosztów administracyjnych pomiędzy miasta członkowskie.
Uchwałę wystąpienia ze związku uzasadniono też koniecznością obniżenia wydatków w budżecie miasta. Od 2020 r. Szczecin płacił roczną składkę w wysokości 2 tys. euro.
Źródło: PAP
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych