• <
nauta_2024

Stocznia Szczecińska „Wulkan”. Transport pierwszego modułu doku dla „Gryfii”

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia Szczecińska „Wulkan”. Transport pierwszego modułu doku dla „Gryfii”
Stocznia Szczecińska „Wulkan”. Transport pierwszego modułu doku dla „Gryfii” - GospodarkaMorska.pl

Jakub Milszewski

22.01.2024
Pokaż cały artykuł
Fot. Stocznia Szczecińska "Wulkan"

Na terenie Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” 17 stycznia przeprowadzono operację transportu pierwszego modułu doku budowanego dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.

Transport pierwszego zbudowanego modułu nowego doku dla „Gryfii” został zaplanowany i przeprowadzony w całości przez zespół Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”. Operacja była wyjątkowa ze względu na gabaryty konstrukcji. Sam moduł doku ważył ponad 4 000 ton. Do jego przesunięcia z placu montażowego Odra Nowa na plac OP-10 potrzeba było aż 132 osi samobieżnych platform transportowych (SPMT), za które odpowiedzialna była firma Bedmet. Fragment budowanego doku został przewieziony na ponton Carrier 17, następnie popłynął do Nabrzeża Drzetowskiego.

Stocznia Szczecińska „Wulkan” podaje, że „transport modułu doku stanowi kamień milowy w rozwijaniu infrastruktury morskiej, umożliwiając obsługę nawet największych gabarytów i stanowiąc istotny postęp w rozwoju własnym technologii morskich”. Była to prawdopodobnie jedna z największych tego typu operacji w kraju pod względem ciężaru ładunku, na pewno największa w Szczecinie, być może w całej Polsce. W 2013 roku w gdyńskiej stoczni CRIST przy pomocy wózków SPMT załadowano na barkę moduł platformy wiertniczej Edvard Grieg o masie 3000 ton – był to największy ówcześnie tego typu transport. Do rekordu światowego jednak dużo brakuje. Prawdopodobnie rekordową pod względem przenoszonego ciężaru operację tego rodzaju wykonano w grudniu 2022 roku w Norwegii – z barki na brzeg wyciągnięto wtedy przy pomocy łącznie aż 748 osi platform SPMT jednostkę FSRU Curlew o wadze 20 300 ton.

Niemniej jednak dla „Wulkana”, jak i dla polskiego rynku stoczniowego, transport 4 000 ton z brzegu na barkę i ponownie na brzeg jest ważnym krokiem. To sygnał szczególnie w stronę branży offshore, która poszukuje stoczni dysponujących zarówno odpowiednimi przestrzeniami, jak i możliwościami logistycznymi do produkcji dużych i ciężkich elementów, szczególnie stacji transformatorowych i modułów platform. W „Wulkanie” nikt natomiast nie ukrywa, że stocznia interesuje się rynkiem offshore. Wiadomo także, że jej poczynaniom uważnie przyglądają się potencjalni klienci z tego sektora. W zeszłym roku w „Wulkanie” wykonano modernizację jednej z pochylni na potrzeby montażu i transportu wielkogabarytowych konstrukcji stalowych. Za ten projekt stocznia otrzymała wyróżnienie podczas zeszłorocznych targów BaltExpo. To właśnie ten plac został wykorzystany przy transporcie modułu doku. Umożliwia on pracę na konstrukcjach o masie do 4500 ton. Przy operacji dotyczącej konstrukcji o masie 4000 ton pozostał zatem jeszcze zapas. Ma być on jednak mniejszy w przypadku kolejnego modułu doku. Według planów, kolejna, druga część doku dla „Gryfii” ma być cięższa niż pierwsza.


Budowany dla „Gryfii” dok będzie mógł przyjmować jednostki o masie do 24 000 ton. Po wprowadzeniu go do eksploatacji będzie wizytówką „Wulkana” w branży stoczniowej. Mierzyć będzie 235,6 metrów. Złożą się na niego trzy elementy, które będą scalane na wodzie.

Dane techniczne doku:
Maksymalna masa jednostki do dokowania: 24 000 ton
Długość całkowita: 235,6 m
Długość podporowa: 230,88 m
Szerokość zewnętrzna: 47,30 m
Szerokość wewnętrzna (między basztami): 38,0 m
Wysokość pontonu w pozycji startowej: 5,25 m
Wysokość pontonu przy baszcie: 5,10 m
Wysokość do poziomu bezpieczeństwa: 15,50 m
Wysokość całkowita: 19,0 m
Zanurzenie maksymalne: 16,0 m
Zanurzenie robocze: 4,75 m
Klasa dokowania: *dK
Masa dokowania wraz z wyposażeniem: 11 200 ton


Stocznia Szczecińska „Wulkan” specjalizuje się w produkcji konstrukcji stalowych dla branży morskiej, offshore i onshore dla odbiorców z całego świata. Jej kluczowe aktywa są dedykowane dla kompletnych dużych statków i konstrukcji o masie jednostkowej do 4500 ton. Stocznia chce także zaistnieć mocniej w najbliższych latach na rynku offshore i planuje budowę morskich podstacji dla farm wiatrowych, a także innych wielkogabarytowych komponentów offshore na rynek europejski i amerykański. Pod względem jednostek stocznia planuje skupić się na flocie handlowej, a także statkach do obsługi morskiej energetyki wiatrowej, takich jak statki typu „Walk to Work”. W portfelu zamówień spółki znajduje się aktualnie m.in. zlecenie na kadłub jednostki patrolowej dla niemieckiego Federalnego Urzędu Celnego, bloki wycieczkowców na zlecenie Meyer Werft czy konstrukcje stalowe na potrzeby przemysłu offshore budowane dla Dajin Offshore.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.