Bezpieczeństwo europejskie idzie w parze ze ścisłą współpracą transatlantycką - oświadczył prezydent Estonii Alar Karis po rozmowie w Tallinnie z szefami państw Litwy i Łotwy. Dodał, że ważna jest kontynuacja bliskiego dialogu z USA w celu wzmocnienia współpracy obronnej i zapewnienia dalszego wsparcia Ukrainie.
Przywódcy trzech krajów bałtyckich, którzy w piątek spotkali się w stolicy Estonii, potwierdzili że ich państwa są gotowe zwiększyć nakłady na obronę do poziomu 5 proc. PKB, zgodnie z celem przyjętym podczas szczytu NATO w Hadze. „To ważne dla bezpieczeństwa regionalnego” – powiedział prezydent Łotwy Edgars Rinkeviczs.
Zwrócił uwagę na znaczenie obecności wojskowej USA w państwach bałtyckich oraz na to, że granica zewnętrzna UE i NATO z Rosją oraz Białorusią „musi zostać wzmocniona”.
Jak podała kancelaria prezydenta Estonii tematem rozmów przywódców były także kwestie współpracy infrastrukturalnej, mającej znaczenie dla polityki obronnej. „Rail Baltica i Via Baltica są kręgosłupem wschodniej flanki NATO pod względem mobilności wojskowej. Na terenie Estonii budowa głównej trasy kolejowej jest obecnie w toku, a prace nad pozostałymi odcinkami rozpoczną się w tym roku. Ważne jest zapewnienie kontynuacji niezbędnego finansowania z długoterminowego budżetu UE” – powiedział prezydent Karis.
W środę na szczeblu UE zatwierdzono dodatkowe finansowanie Rail Baltiki w wysokości blisko 300 mln euro na prace budowlano-techniczne, z czego najwięcej, tj. ponad 153 mln przydzielono Łotwie, mającej trudności z realizacją projektu, który pierwotnie miał być w całości ukończony w 2026 r. przy łącznych nakładach poniżej 6 mld euro. Obecnie szacuje się, że ta wielkoskalowa inwestycja pochłonie kilkakrotnie więcej środków, nawet 25 mld euro i nie uda się jej zakończyć przed 2030 r. Zakłada się, że do końca 2025 r. około 40 proc. głównej linii, na różnych odcinkach, ma być w budowie.
Trzej prezydenci wzięli również udział w tradycyjnym estońskim Festiwalu Pieśni (28. edycja) oraz Festiwalu Tańca (2. edycja), które rozpoczęły się w Tallinnie z udziałem kilkudziesięciu tysięcy uczestników. Według prezydenta Litwy Gitanasa Nausedy temat tegorocznego wydarzenia odnoszący się do „więzi” nie mógł być bardziej trafny, ponieważ w istocie Litwa, Łotwa i Estonia to coś więcej niż tylko sąsiedzi. „Łączy nas historia, wspólne wartości oraz pieśń wolności, której nikt nie mógł uciszyć” – przyznał litewski prezydent.
pmo/ zm/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych