Polska przejmuje 1 lipca roczne przewodnictwo w Radzie Państw Morza Bałtyckiego (RPMB) od Estonii. Wśród celów polskiej prezydencji znajduje się m.in. kontynuacja działań przeciwko rosyjskiej flocie cieni.
Jak poinformował mający siedzibę w Sztokholmie Stały Sekretariat RPMB, uroczystość przekazania przewodnictwa odbyła się 23 czerwca w Brukseli. Symboliczny dokument z rąk ministra spraw zagranicznych Estonii Margusa Tsahkny odebrał szef polskiej dyplomacji Radosław Sikorski.
Bałtycka agencja prasowa BNS w opublikowanym w poniedziałek podsumowaniu przypomina, że przez ostatni rok władze Estonii skupiły się na zagrożeniach hybrydowych, w tym niebezpieczeństwie wynikającym z wykorzystywania przez Rosję tzw. floty cieni. Określenie to dotyczy zużytych, zarejestrowanych w egzotycznych krajach tankowców, którymi Rosja transportuje ropę. MSZ w Tallinie zaproponowało stworzenie wspólnego kodeksu powstępowania krajów regionu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego w podejrzanych przypadkach.
W maju br. kraje członkowskie Rady Państw Morza Bałtyckiego podczas sesji ministerialnej w Vihuli, 90 km na wschód od Tallina, podpisały memorandum w sprawie ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej. Pod przewodnictwem Estonii opracowano również praktyczne formy współpracy na rzecz wsparcia Ukrainy,
Według agencji BNS jednym z największych osiągnięć estońskiej prezydencji był raport przygotowany przez byłego prezydenta tego kraju Toomasa Hendrika Ilvesa oraz byłego szefa MSZ Litwy Gabrieliusa Landsbergisa na temat przyszłości Rady. W dokumencie zalecono konieczność wzmocnienia roli organizacji jako forum dla strategicznego dialogu na temat bezpieczeństwa regionu.
Jak poinformowało pod koniec czerwca polskie MSZ, długoterminowe priorytety Rady podczas prezydencji Polski to: tożsamość regionalna oraz zrównoważony, dobrze prosperujący, bezpieczny i stabilny region. Polska chce również kontynuować zapoczątkowane przez Estonię działania wymierzone we flotę cieni, a także popiera wzmocnienie znaczenia Rady.
Z kolei Estonia 1 lipca przejmuje od Polski blisko roczne przewodnictwo w Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego, forum współpracy ośmiu państw unijnych położonych nad Bałtykiem. Agencja BNS przypomina, że głównym celem estońskiej prezydencji na tym forum jest dokończenie prac nad zmianami w dokumencie założycielskim Strategii, będącym planem działania. Estońskie przewodnictwo zakończy się na początku czerwca 2026 roku w Tallinie dorocznym forum strategicznym.
Rada Państw Morza Bałtyckiego jest międzynarodowym forum politycznym powołanym w 1992 r. w Kopenhadze. W jej skład weszło 11 państw: Dania, Estonia, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Islandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Polska, Rosja, a także Komisja Europejska. Wiosną 2022 r. po ataku Rosji na Ukrainę, zawieszono współpracę z Rosją w tym gremium, a rosyjskie władze poinformowały o opuszczeniu Rady.
Celem działalności RPMB jest wzmacnianie bezpieczeństwa i stabilności w regionie poprzez współpracę w obszarze ochrony środowiska, transportu, komunikacji, rybołówstwa, turystyki, współpracy regionalnej, ochrony zasobów Bałtyku, energetyki, kultury i edukacji.
Daniel Zyśk (PAP)
zys/ kar/ lm/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych