pc
Wizyta premiera Mateusza Morawieckiego w Wilnie, gdzie szef polskiego rządu spotyka się z premierami państw bałtyckich oraz z prezydent Litwy, odbywa się w świetnej atmosferze i ma kilka wymiarów - ocenił politolog prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski.
Jak podkreślił, wizyta premiera polskiego rządu na Litwie ma wymiar europejski. "Doczekaliśmy się deklaracji solidarności z Polską i to nie tylko ze strony Litwy ale ze strony wszystkich zgromadzonych tam przedstawicieli - premierów państw bałtyckich" - wyjaśnił.
Dodał, że istotne znaczenie ma także wymiar bezpieczeństwa. Podkreślił, że współpraca wojskowa odbywa się w ramach NATO ale odwrócona została tendencja wygaszania współpracy dwustronnej w dziedzinie wojskowej między Litwą a Polską oraz między Polską a Ukrainą. Przypomniał, że w 2008 roku, za rządów poprzedniej koalicji rozformowano Polsko-Litewski Batalion Sił Pokojowych LITPOLBAT a w 2010 roku rozwiązano POLUKRBAT czyli Polsko-Ukraiński Batalion Sił Pokojowych. "Obecnie mamy obecnie brygadę litewsko-polsko-ukraińską. Wskazuje to na pełną solidarność we wspólnej ocenie zagrożeń dla bezpieczeństwa międzynarodowego" - dodał.
W ocenie politologa, najtrudniejszym do rozwiązania problemem jest kwestia relacji polsko-litewskich w kontekście praw mniejszości polskiej na Litwie. "Myślę, że znajduje się on na dobrej drodze do rozwiązania. To jest oczywiście kwestia, która musi być potwierdzona faktami a nie deklaracjami. Ale samo spotkanie i jego atmosfera i podjęte decyzje oraz złożone deklaracje, oraz fakt że nie jest to wynik - nazwijmy to drgnień emocjonalnych serca - skłania do oceny, iż obie strony zdają sobie sprawę z realiów geopolitycznych i zagrożeń. Zagrożenia mogą się pojawić, gdy te problemy pozostaną nierozwiązanymi" - wyjaśnił Grajewski vel Żurawski.
Dodał, że wizyta premiera Morawieckiego jest także ważna w aspekcie gospodarczym. Wyjaśnił, że chodzi o rozbudowę polsko-litewskiej linii kolejowej do Wilna a także o pozytywne wyjaśnienie sytuacji Orlenu. "Nasza największa inwestycja na Litwie miała w poprzednich latach poważne problemy z racji polityki litewskiej i wszystko wskazuje na to, że te problemy ustaną. Zatem sporo konkretów albo już zostało załatwiono albo jest nadzieja na pozytywne rozwiązanie"- ocenił.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych