ew
Nowe szlaki transportowe w handlu międzynarodowym i bezpieczeństwo cyfrowe w żegludze morskiej to niektóre z tematów, które poruszą międzynarodowi eksperci z branży morskiej i politycy podczas zbliżających się Światowych Dni Morza w Szczecinie.
Obchody Światowych Dni Morza rozpoczną się 13 czerwca i potrwają do 15 czerwca. W stolicy Pomorza Zachodniego są spodziewani m.in. oficjalne delegacje z całego świata, zagraniczni eksperci oraz przedstawiciele biznesu i nauki. Jak podkreślają organizatorzy, ponad 80 proc. towarów na świecie jest transportowanych drogą morską, co świadczy o szczególnie istotnym znaczeniu tej branży dla globalnej gospodarki.
"Światowe Dni Morza to najważniejsze święto morskie Narodów Zjednoczonych" – podkreśla w przesłaniu do uczestników spotkania minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Jestem zaszczycony, że decyzją Międzynarodowej Organizacji Morskiej tegoroczne obchody wydarzenia odbędą się w Polsce, w Szczecinie" – kontynuuje.
"Dni będą doskonałą okazją do zaprezentowania potencjału polskiej gospodarki morskiej oraz całego regionu Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. Strategiczne położenie geograficzne predestynuje Polskę do odgrywania istotnej roli w rozwoju międzynarodowego transportu morskiego, w tym nowych szlaków intermodalnych" – podkreśla Gróbarczyk.
Podczas tegorocznych Dni uczestnicy poruszą tematy dotyczące m.in. bezpieczeństwa cyfrowego w żegludze morskiej i szans stojących przed wykorzystaniem nowych szlaków transportowych w handlu międzynarodowym. Omawiany ma być przede wszystkim szlak przebiegającego przez Ocean Arktyczny, który znacznie skróci czas dostarczenia towarów do Europy.
W kolejnych panelach dyskusyjnych znalazły się także przyszłość morskiego rynku pracy w kontekście ograniczania czynnika ludzkiego w żegludze i projektów statków autonomicznych oraz rola kobiet w sektorze morskim.
Do Szczecina mają przyjechać m.in. zajmująca się prognozowaniem globalnych trendów w sektorze morskim Kate D. Adamson, zastępca sekretarza generalnego z Międzynarodowej Izby Żeglugi Simon Bennet, a także przedstawiciele międzynarodowych firm.
Swoje wystąpienia będą także mieli rektor Światowego Uniwersytetu Morskiego z siedzibą w Malmo Cleopatra Doumbia-Henry, Despina Panayiotou Theodosiou, która przewodniczy międzynarodowej organizacji Women's International Shipping and Trading Association, skupiającej kobiety w branży morskiej oraz międzynarodowy inwestor zaangażowany w rozwój portów James Sutcliffe.
W 2018 r. przypada 70. rocznica powstania Międzynarodowej Organizacji Morskiej, stąd temat tegorocznych obchodów "IMO70: Nasze dziedzictwo – lepsza żegluga dla lepszej przyszłości". Pierwszego imprezy zaplanowano debatę z udziałem przedstawicieli Organizacji o dotychczasowych jej osiągnięciach i państw członkowskich oraz stojących wyzwaniach.
W ramach Dni przygotowano także bogaty program imprez towarzyszących. Najmłodsi będą mogli spędzić czas w miasteczku portowym, a nieco starsi zwiedzić np. portowe jednostki ratownicze, ORP "Kormoran 2" czy żaglowiec "Dar Młodzieży".
Organizatorem tegorocznych Światowych Dni Morza jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we współpracy z Międzynarodową Organizacją Morską.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych