pc
We wtorek w Wiedniu spodziewane jest zakończenia postępowania arbitrażowego PGNiG przeciw Gazpromowi. Jak powiedział prezes polskiej spółki Piotr Woźniak, nic nie wskazuje, by Rosjanie chcieli przedłużać postępowanie.
Jednocześnie Woźniak podkreślił, że we wtorek nie można spodziewać się orzeczenia Trybunału. Jak wyjaśnił, to posiedzenie ma dać arbitrom czas na wydanie orzeczenia.
"Spodziewamy się zakończenia postępowania we wtorek. Dalej oddajemy się w ręce Trybunału, by zechciał zdecydować - w możliwie najkrótszym czasie. Nam zależy na czasie" - zadeklarował.
"Nie ma powodu, dla którego mielibyśmy cokolwiek opóźniać, chcemy przyspieszać proces wydania orzeczenia, bo jesteśmy bardzo pewni swoich racji" - zaznaczył. Jak powiedział w poniedziałek Woźniak, to orzeczenie, bo z niego będzie można wnioskować", jakim trybem arbitrzy pójdą. Czy to będzie orzeczenie tymczasowe, czy ostateczne, czy zastosują jeszcze inna metodę".
W jego opinii nic nie wskazuje, by Rosjanie chcieli przedłużać postępowanie.
W maju 2015 roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo skierowało do spółek OAO Gazprom i OOO Gazprom Export wezwanie na arbitraż przed Trybunałem Arbitrażowym w Sztokholmie. Przedmiotem sporu jest zmiana warunków cenowych kontraktu długoterminowego na zakup gazu ziemnego z 25 września 1996 r., czyli tzw. kontrakt jamalski. Jest to długoterminowa umowa między PGNiG a Gazpromem na dostawy gazu do Polski do 2022 r. Dotyczy ok. 10 mld m sześc. gazu transportowanego rocznie przez gazociąg Jamał-Europa. Polski odcinek rurociągu liczy ok. 683 km.
Zapisy kontraktu były renegocjowane w 2010 r. Ówcześni wicepremierzy Polski i Rosji, Waldemar Pawlak oraz Igor Sieczin, podpisali jesienią 2010 roku międzyrządowe porozumienie w sprawie zwiększenia dostaw gazu do Polski, a PGNiG i Gazprom podpisały aneks do kontraktu jamalskiego. Zapisano w nim zwiększenie - o ok 2 mld m sześc. rocznie - dostaw rosyjskiego gazu do Polski. Pod koniec października br. prokuratura rozpoczęła śledztwo, czy aneks podpisany przez rząd PO-PSL kontraktu mógł być niekorzystny dla Polski.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych