Od wprowadzenia dyrektywy siarkowej w północnej Europie i Ameryce Północnej minęło już sześć miesięcy. Duński Urząd Morski komentuje, że patrzy na ten okres z poczuciem ulgi i satysfakcji.
Anne Skov Strüver, szefowa w Duńskim Urzędzie Morskim zauważa, że podobnie jak w innych gałęziach przemysłu, można było żywić obawę o stopień zastosowania się przewoźników do nowych przepisów. Teraz obawy zniknęły.
Kilka przeprowadzonych na wiosnę badań – w tym jedno wykonane przez niemieckie stowarzyszenia armatorów, VDR - pokazało, że większość przewoźników stosuje się do wymagań dyrektywy siarkowej. Duński Urząd Morski w ciągu sześciu miesięcy tylko dwa razy dopatrzył się naruszeń prawa na wodach duńskich.
Baza danych europejskiej agencji bezpieczeństwa morskiego, European Thetis, pokazuje, że 95% wszystkich przewoźników na wodach europejskich przestrzega przepisów dyrektywy siarkowej określającej poziom emisji na nie więcej niż 0,1 procent. Kilka zmiennych pokazywało, że przewoźnikom może opłacać się oszukiwać, ponieważ przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki oraz płuczki spalin to niebagatelne koszty. Jednakże okazało się, ze przewoźnicy są bardziej skłonni stosować się do nowych regulacji niż zakładano.
Anne Skov Strüver dodaje, że przepisy zarówno na szczeblach krajowych jak i międzynarodowych są dopracowywane.
Mimo, że do tej pory poziom przestrzegania dyrektywy siarkowej jest na bardzo dobrym poziomie nie uprawnia to do spoczęcia na laurach.
Anne Skov Strüver komentuje, że urząd musi dowiedzieć się, dlaczego dyrektywa siarkowa jest przestrzegana w znacznie wyższym stopniu niż to było oczekiwane. Czy wynika to z niskiego poziomu cen ropy naftowej i paliw czy innej zmiennej? Duński Urząd Morski zapowiada, że będzie działał z wyprzedzeniem, aby uniknąć oszust w przestrzeganiu zasad dyrektywy siarkowej w przyszłości.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych