pc
Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj rząd na posiedzeniu nie zajmował się Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać - powiedziała we wtorek premier Beata Szydło.
"Dzisiaj przyjmowaliśmy budżet i dość znacznie przedłużyło się posiedzenie rządu. (...) Centralny Port Komunikacyjny to też wymaga dłuższego omówienia. Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj na posiedzeniu nie zajmować się tym tematem. Ale w najbliższym czasie, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać, dyskutować" - powiedziała premier na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.
Przypomniała, że Komitet Ekonomiczny, "pod kierunkiem pana premiera (Mateusz Morawiecki- red.) ten temat kilkakrotnie omawiał i przyjął te założenia, które mam nadzieję, przyjmie również Rada Ministrów" - powiedziała.
Według wcześniejszych zapowiedzi rząd miał się zająć koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego na wtorkowym posiedzeniu.
Na zeszłotygodniowym posiedzeniu Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ostatni czwartek koncepcję CPK zaaprobował Komitet Stały Rady Ministrów.
Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.
Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.
27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.
Jak mówił w piątek na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.
Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł - mówił Wild.
Podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.
Koncepcja portu "wymaga zmiany dokumentów strategicznych". "Już wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu" - tłumaczył. Ma być także przyjęta tzw. specustawa, aby przyspieszyć realizację inwestycji.
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi