pc
Odwiedzająca Pekin dyrektor zarządzająca Międzynarodowego Funduszu Walutowego Christine Lagarde przestrzegła w czwartek władze Chin przed finansowaniem w zadłużonych krajach niepotrzebnych i irracjonalnych projektów w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku.
Chińska inicjatywa może wprawdzie pomóc zbudować bardzo potrzebną w niektórych państwach infrastrukturę, ale „te projekty mogą również doprowadzić do problematycznego wzrostu długu, potencjalnie ograniczając inne wydatki, kiedy zwiększą się koszty obsługi zadłużenia” - mówiła Lagarde na konferencji MFW i Ludowego Banku Chin.
Lansowany przez Pekin globalny projekt logistyczny, który bywa nazywany „chińskim planem Marshalla”, oficjalnie ma na celu ożywienie międzynarodowego handlu poprzez budowę sieci korytarzy transportowych łączących Chiny z krajami Azji, Europy i Afryki. Jednak wielu na Zachodzie obawia się, że inicjatywa może posłużyć Pekinowi do rozszerzenia swoich wpływów – zarówno gospodarczych, jak i politycznych.
Prezydent ChRL Xi Jinping zapewnił w tym tygodniu, że inicjatywa nie jest „chińskim spiskiem, jak twierdzili niektórzy na świecie”. „Chiny nie będą się angażowały w geopolityczne gry dla własnych korzyści ani tworzyły ekskluzywnego klubu, ani też wymuszały umów handlowych na innych” - powiedział Xi, cytowany przez oficjalną agencję prasową Xinhua.
Komentatorzy zwracają uwagę na ryzyko związane ze zbytnim zadłużeniem niektórych państw. Według opublikowanego w marcu raportu amerykańskiego think tanku Center for Global Development osiem spośród 68 krajów objętych inicjatywą – w tym Serbia, Pakistan, Dżibuti, Malediwy i Laos - już może mieć problemy z obsługą długu w związku z dużym zadłużeniem względem Chin. 23 państwa zostały w badaniu uznane za zagrożone, wśród nich Ukraina, Białoruś, Armenia, Albania oraz Bośnia i Hercegowina.
„W krajach, gdzie dług publiczny jest już wysoki, staranne zarządzanie warunkami finansowania jest kluczowe” - poradziła Lagarde. „Pierwszym wyzwaniem jest zapewnienie, by Pas i Szlak trafił tylko tam, gdzie jest potrzebny” - dodała.
Oceniła, że inicjatywa zaczyna już przynosić owoce. Jako pozytywny przykład podała projekt budowy linii szybkiej kolei między Chinami a Tajlandią, która może połączyć gospodarkę tego kraju z regionalnymi łańcuchami dostaw. Wspomniała też o budowie strefy przemysłowej w Kazachstanie.
Dzień wcześniej dyrektor zarządzająca MFW odwiedziła Hongkong, gdzie ostrzegała przed protekcjonizmem handlowym i ryzykiem finansowym. Perspektywy rozwoju światowej gospodarki wciąż są dobre, ale wzrostowi zagraża słabnąca stymulacja fiskalna i podniesienie stóp procentowych – oceniła.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych