pc
Uchwała gminy Baranów (pow. grodziski) ws. referendum dot. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest zgodna z prawem - poinformował w czwartek wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.
Rada gminy Baranów 18 kwietnia podjęła uchwałę o referendum ws. CPK, ma ono się odbyć 17 czerwca. Mieszkańcy mają odpowiedzieć na dwa pytania. Pierwsze ma brzmieć: czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów? Drugie pytanie dotyczy zapisów specustawy: czy Pana/Pani zdaniem są one korzystne dla mieszkańców?
"To, co uchwaliła rada gminy Baranów jest zgodne z polskim prawem, nie ma żadnych przesłanek, by wojewoda mógł tutaj interweniować" - powiedział podczas konferencji prasowej wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera.
Dodał, że referendum jest wolą radnych, do której mają pełne prawo. Według wojewody wynik referendum będzie opinią dla wójta i władz lokalnych, ale niewiążącą tylko konsultacyjną. Podkreślił, że mieszkańcy mają prawo do wyrażania takich opinii.
Wojewoda zwrócił uwagę na transparentność postępowania w przypadku CPK oceniając, że sprawa dotyczy "tematu bardzo trudnego, ogromnego".
"To są duże połacie ziemi, to są ogromne pieniądze, które rząd polski będzie w tę inwestycję wkładał (...). Urząd wojewody mazowieckiego też będzie tę ogromną inwestycję obsługiwał z pozycji przepisów prawnych (...). Dlatego też nie ma żadnych podstaw, żeby kwestionować uchwałę referendalną w Baranowie" - podkreślił.
Pytany był, czy podejmując decyzję w sprawie referendum analizował także jego skutki prawne, np. gdyby okazało się, że lokalna społeczność opowie się przeciw budowie lotniska w gminie Baranów.
"To sprawa, która wymaga pewnego namysłu, analizy. Często są pytania stawiane, czy wojewoda przewiduje skutki, czy wojewoda zastanawia się, czy to jest gospodarne, czy to jest legalne itd. Aspekty, które są rozważane muszą być ograniczone do zakresu przepisów prawa (...). Wojewoda zajmuje się tylko i wyłącznie legalizmem, wszystkie inne sprawy nie są przedmiotem sprawdzania poprawności uchwały" - wyjaśnił.
Podkreślił, że wojewoda nie może wchodzić w kompetencje samorządów, a skutki referendum będą wynikiem działań samorządu, który ma zapisaną w konstytucji i ustawie podmiotowość oraz odpowiedzialność.
Sipiera pytany był także, czy jego zdaniem pytanie referendalne dotyczące specustawy rządowej nie jest zbyt szerokie. Zdaniem wojewody w przypadku tej uchwały nie ma zapisów, które wykraczałyby poza kompetencje samorządu.
"Wojewoda w tym momencie kończy sprawę w tym zakresie" - poinformował. Dodał, że termin na podjęcie decyzji mija co prawda w poniedziałek, ale wolał o niej poinformować wcześniej.
Według wojewody oznacza to, że uchwała rady gminy Baranów wchodzi w życie, a termin oraz logistyka przeprowadzenia referendum nie są zagrożone.
Sipiera odniósł się także do kwestii odszkodowań dla mieszkańców gminy Baranów. "Kwestia tak ogromnej inwestycji, która wymaga wielomiliardowych wydatków jest też taka, że wywłaszczenie na cele publiczne nie jest za cenę nie wiadomo jaką. To jest za cenę rynkową" - mówił.
Wojewoda przyznał, że czasami w takich sytuacjach dochodzi do sporów, ponieważ niektórzy uważają, że coś jest warte 100 zł, a inni, że 1000 zł. "Tutaj można sobie wyobrazić, że ten teren jest jednak terenem zamkniętym. Bo to nie jest teren, który ma np. 200 km i w różnych miejscach może mieć różne wartości (...). Ale to już jest kwestia procedury, do tego się dochodzi. (...) Nie ma żadnych niebezpieczeństw dla mieszkańców" - zapewnił.
Pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wytypowano teren inwestycyjny liczący 66,2 km kw., który znajduje się w gminach: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki ( pow. żyrardowski).
4 czerwca w Baranowie ma ruszyć punkt konsultacyjny dot. inwestycji. Mieszkańcy będą mogli uzyskać tam wszystkie potrzebne dane dotyczące: samej inwestycji; tego, co wynika ze specustawy uchwalonej przez parlament; tego, jak ta ustawa i sama inwestycja wpłynie na ich życie; korzyści, które niesie dla nich inwestycja CPK; tego, jakie będą następne kroki z nią związane.
Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów w gminie Baranów. Port powstanie na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych