pc
Specjalny zespół w czeskim Unipetrolu ma opracować plan ściślejszej współpracy z grupą Orlen - pisze piątkowy "Puls Biznesu" w zapowiedzi do wywiadu z prezesem PKN Orlen Danielem Obajtkiem.
Szef Orlenu w rozmowie z "PB" został zapytany, co się zmieni, gdy Orlen będzie kontrolował 100 proc. akcji Unipetrolu. "Jako jedyny właściciel będziemy mieć zdecydowanie większy wpływ na synergie wynikające ze współpracy Unipetrolu z grupą PKN Orlen i tym samym liczyć na lepszy zwrot z kapitału" - wyjaśnił.
Obajtek dodał, że do tej pory Orlen ponosił nakłady inwestycyjne i dawał know-how, a korzystali z tego wszyscy akcjonariusze, w tym mniejszościowi. W jego ocenie "to mało komfortowa sytuacja". "Realizujemy największy w historii Czech program inwestycyjny w obszarze petrochemii. Jako właściciel chcemy z niego czerpać adekwatne korzyści" - podkreślił.
Dopytywany, jakie synergie pojawią się między Unipetrolem i grupą Orlen, Obajtek wspomniał o spółkach kolejowych, które funkcjonują w ramach Unipetrolu i PKN Orlen. "Planujemy opracować dla nich jeden program inwestycyjny, obejmujący np. wspólne zakupy wagonów" - powiedział.
Dodał, że myśli również o podziale produkcji między rafinerie, które "mogłyby się bardziej wyspecjalizować". Zaznaczył, że Orlen będzie szukał synergii także w zakupach inwestycyjnych, utrzymaniu ruchu i logistyce.
Obajtek poinformował, że powołany został specjalny zespół, który będzie odpowiedzialny za realizację synergii. "Wyniki jego prac poznamy w najbliższych miesiącach" - zapewnił.
Szef Orlenu został zapytany, czy analizy dotyczą też możliwego przyłączenia Lotosu. "Do procesów akwizycyjnych podchodzimy całościowo. Dodatkowa rafineria w ramach grupy Orlen umożliwiłaby optymalizację procesów produkcyjnych i pełniejsze wykorzystanie synergii" - podkreślił.
Pytany, na jakim etapie znajdują się prace nad zakupem Lotosu, Obajtek odparł, że obecnie trwa badanie prawno-finansowe. "Równolegle pracujemy nad złożeniem wniosku do Komisji Europejskiej. Bierzemy pod uwagę to, że przekaże ona sprawę do rozpatrzenia przez UOKiK" - dodał.
W jego ocenie przed najbliższą, zaplanowaną na lipiec, konferencją wynikową Orlen będzie "zaawansowany w rozmowach" z Komisją. "Mimo wielu spekulacji model zakupu pozostaje niezmieniony. To Orlen ma kupić Lotos, nad tym pracujemy" - zadeklarował szef Orlenu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych