ew
Inicjatywa Trójmorza może przynieść "wiele pozytywnego" całej UE; przemodelowujemy mapę Europy, pokazując, że kraje centralnej i wschodniej Europy chcą i mogą przyczynić się do wzmocnienia fundamentów ekonomicznych UE - mówił premier Mateusz Morawiecki w Bukareszcie.
Morawiecki przybył we wtorek rano do Bukaresztu na trzeci szczyt Inicjatywy Trójmorza. Szef rządu wziął udział w sesji plenarnej, która dotyczyła współpracy państw Inicjatywy w sferze energetyki, transportu oraz agendy cyfrowej.
Premier podkreślił, że Inicjatywa Trójmorza tworzy historię. Jak dodał, "celem inicjatywy jest budowa mostów w Europie"; nie tylko - jak zaznaczył - w infrastrukturze, ale też jeśli chodzi o wspólne wyobrażenie Europy.
W tym kontekście nawiązał do słów b. prezydenta USA Johna F. Kennedy'ego. "Mój przekaz na dziś, to nie powinniśmy pytać, co Europa może zrobić dla nas, ale co my możemy zrobić dla Europy" - powiedział szef rządu. Jak dodał, w jego ocenie Trójmorze może przynieść "wiele pozytywnego" całej UE.
Morawiecki zwrócił ponadto uwagę, że projekt europejski powstał przy wsparciu USA. Jak kontynuował, "obecnie przemodelowujemy mapę Europy, pokazując, że kraje centralnej i wschodniej Europy chcą i mogą kontrybuować we wzmocnieniu fundamentów ekonomicznych UE".
Premier wskazywał też na wielkość krajów regionu, liczbę ludności oraz ich wzrost gospodarczy. "Mamy więc dużo do zaoferowania UE" - ocenił.
Zwrócił uwagę, że obecnie pracujemy nad szczegółami dotyczącymi priorytetowych obszarów takich jak energetyka, transport i cyfryzacja. Jak mówił, to kluczowe obszary jeśli chodzi o wzrost naszych rynków w przyszłości.
Nawiązując do kwestii energetyki - której premier poświęcił najwięcej uwagi - Morawiecki wskazał, że główne szlaki dostaw prowadzą ze Wschodu na Zachód. Zaznaczył jednak, że powinniśmy rozwijać kierunek Północ-Południe.
"Wszyscy zgadzamy się że jest potrzeba stworzenia wspólnego, wolnego rynku gazu w naszym regionie. Niezbędny jest też niezależny system transferu energii, oparty na kryteriach ekonomicznych i bezpieczeństwa" - mówił Morawiecki.
Premier wskazywał ponadto, że w regionie państw Trójmorza realizowanych jest - lub wkrótce będzie - ponad 150 dużych projektów infrastrukturalnych, w tym 67 transportowych.
"Ten potencjał został już odkryty przez Unię Europejską. Pięć z dziewięciu priorytetowych korytarzy transportowych w Unii przebiega przez państwa Trójmorza - to esencja europejskiej polityki spójności" - stwierdził Morawiecki.
Premier podziękował też szefowi Komisji Europejskiej Jean-Claude'owi Junckerowi za zrozumienie tych priorytetów. Wyraził jednocześnie nadzieję, że w następnej perspektywie budżetowej ten wymiar będzie wyeksponowany.
Inicjatywa Trójmorza jest platformą współpracy prezydentów 12 państw położonych między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym. Jej celem jest wzmacnianie spójności UE poprzez zacieśnienie współpracy infrastrukturalnej, energetycznej i gospodarczej państw Europy Środkowej.
Członkami Inicjatywy Trójmorza są: Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry. W lipcu ub.r. w Warszawie odbył się drugi szczyt Trójmorza, którego gościem specjalnym był prezydent USA Donald Trump.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych