Swój sprzeciw wobec propozycji Ministerstwa Skarbu Państwa dotyczących Polskiej Grupy Promowej wyraziła Rada Pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej. Jej przedstawiciele nie zgadzają się na to, aby w spółce dominowały Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) należące do resortu.
Zgoda Rady Pracowniczej jest niezbędna do powstania PGP. Organ pełni bowiem w PŻM funkcję podobną do rady nadzorczej w spółce. Bez zgody przedstawicieli załogi dyrektor PŻM nie będzie mógł podjąć strategicznej decyzji.
Swoje niezadowolenie przewodniczący rady, kpt. żw Mirosław Folta, zgłosił już w czasie swojej rozmowy z podsekretarzem stanu Wojciechem Chmielewskim. - Naszym zdaniem nie ma możliwości akceptacji koncepcji Polskiej Grupy Promowej w obecnej chwili. Za wiele jest niedomówień, niewiadomych. Nie będziemy kupować kota w worku – przekonuje Mirosław Folta w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl.
Jego decyzją Rada Pracownicza w zeszłym tygodniu podjęła uchwałę o braku zgody na propozycje MSP, co nie pozwala dyrektorowi naczelnemu PŻM na dalsze prace nad projektem do czasu, aż ministerstwo przedstawi nową koncepcję. Ich główne zarzuty to zły podział kompetencji w PGP w stosunku do włożonego majątku oraz przejęcia zarządzania grupą przez ministerstwo.
- PŻM najwięcej wkłada do Polskiej Grupy Promowej, ale decydującą rolę ma mieć MSP. To absurdalne – mówi Folta. - Prawda jest taka, że ministerstwu zależy teraz na szybkim powstaniu grupy, bo mogliby pokazać kolejny sukces przed wyborami. Nas jednak interesuje tylko dobro PŻM i całej grupy – tłumaczy Folta.
Polska Żegluga Bałtycka ma wprowadzić do grup trzy jednostki, za to należąca do PŻM Unity Line aż siedem i to nowszych niż te należące do PŻB. Stąd bierze się niezadowolenie pracowników armatora. Według obecnej koncepcji w PGP decydującą rolę miałaby spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe, która w zamian miałaby wnieść kapitał spółki.
- Nie ma żadnych dokładnych informacji o wielkości tego wkładu, na co on miałby być przeznaczony, jakie kredyty miałyby być zaciągnięte. Dlatego nie możemy w tym momencie wyrazić zgody na powstanie Polskiej Grupy Promowej – przekonuje Mirosław Folta.
Nie wiadomo jeszcze, jak ten konflikt zostanie rozwiązany. Prawdopodobnie do siedziby PŻM będzie musiał się udać sam szef MSP – Andrzej Czerwiński i prowadzić rozmowy z Radą Pracowniczą.
W czerwcu tego roku został podpisany list intencyjny w sprawie powstania Polskiej Grupy Promowej. Jego autorami są przedstawiciele spółek Polskie Inwestycje Rozwojowe oraz armatorzy PŻB i PŻM. Dzięki tak zaproponowanej strukturze, Ministerstwo Skarbu Państwa będzie sprawowało kontrolę nad PGP. PIR ma pełnić role podmiotu zarządzającego portfelem inwestycyjnym. Spółka miałaby rozpocząć działalność w przyszłym roku.
W skład floty PGP wejdzie10 promów: Polonia, Skania, Wolin i Gryf - należące do PŻM, Galileusz, Kopernik i Jan Śniadecki - Unity Line oraz Mazovia, Baltivia i Wawel z PŻM. PGP będzie podmiotem zarządzającym i inwestującym w rozwój armatorów, które mają pozostać niezależne.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych