Członkowie Parlamentu Europejskiego nawołują kraje członkowskie EU i inne państwa do dodania restrykcji emisyjnych dla światowej żeglugi morskiej do globalnej umowy klimatycznej, która ma zostać podpisana na Paryskiej Konferencji Klimatycznej w grudniu.
Parlament Europejski chce ogólnej obniżki emisji gazów cieplarnianych o 40 proc. do 2030 roku. Wskazuje przy okazji, że transport jest drugim sektorem na świece pod względem emisji zanieczyszczeń, stąd pomysł nałożenia restrykcji na żeglugę morską.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) twierdzi, że jest jedynym miejscem, gdzie powinna się toczyć debata na temat ewentualnego wpływu branży morskiej na zmiany klimatu. Na wrześniowej konferencji w Singapurze, sekretarz generalny IMO – Koji Sekimizu stwierdził, że IMO w pełni sobie poradzi z tym zagadnieniem, wskazując między innymi na przyjęcie w 1997 roku konwencji MARPOL. Jest to instrument obowiązkowy dla wszystkich nowych statków oraz jednostek, które poddawane są znacznej przebudowie. Zawiera on wymagania dotyczące efektywności energetycznej statków, co ma prowadzić do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Taka postawa IMO wywołała obszerną krytykę, między innymi ze strony ministra spraw zagranicznych Republiki Wyspy Marshalla, Tonego de Bruma, który stwierdził, iż nastawianie Sekimizu jest „groźne dla planety”.
Podobne zdanie ma Sotiris Raptis z organizacji pozarządowej Transport & Enviroment. - Europejski parlament dał wyraźny sygnał dla wszystkich negocjatorów w Paryżu. Sektor lotnictwa i żeglugi morskiej potrzebuje celów redukcji emisji, nie ma sensu pomijanie ich w dyskusjach. Nie możemy wprowadzić globalnego planu walki ze zmianami klimatu bez włączenia w to tych dwóch sektorów, które generują tyle CO2, co Wielka Brytania czy Niemcy – stwierdził.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku