Członkowie Parlamentu Europejskiego nawołują kraje członkowskie EU i inne państwa do dodania restrykcji emisyjnych dla światowej żeglugi morskiej do globalnej umowy klimatycznej, która ma zostać podpisana na Paryskiej Konferencji Klimatycznej w grudniu.
Parlament Europejski chce ogólnej obniżki emisji gazów cieplarnianych o 40 proc. do 2030 roku. Wskazuje przy okazji, że transport jest drugim sektorem na świece pod względem emisji zanieczyszczeń, stąd pomysł nałożenia restrykcji na żeglugę morską.
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) twierdzi, że jest jedynym miejscem, gdzie powinna się toczyć debata na temat ewentualnego wpływu branży morskiej na zmiany klimatu. Na wrześniowej konferencji w Singapurze, sekretarz generalny IMO – Koji Sekimizu stwierdził, że IMO w pełni sobie poradzi z tym zagadnieniem, wskazując między innymi na przyjęcie w 1997 roku konwencji MARPOL. Jest to instrument obowiązkowy dla wszystkich nowych statków oraz jednostek, które poddawane są znacznej przebudowie. Zawiera on wymagania dotyczące efektywności energetycznej statków, co ma prowadzić do redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Taka postawa IMO wywołała obszerną krytykę, między innymi ze strony ministra spraw zagranicznych Republiki Wyspy Marshalla, Tonego de Bruma, który stwierdził, iż nastawianie Sekimizu jest „groźne dla planety”.
Podobne zdanie ma Sotiris Raptis z organizacji pozarządowej Transport & Enviroment. - Europejski parlament dał wyraźny sygnał dla wszystkich negocjatorów w Paryżu. Sektor lotnictwa i żeglugi morskiej potrzebuje celów redukcji emisji, nie ma sensu pomijanie ich w dyskusjach. Nie możemy wprowadzić globalnego planu walki ze zmianami klimatu bez włączenia w to tych dwóch sektorów, które generują tyle CO2, co Wielka Brytania czy Niemcy – stwierdził.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych