jk/PAP
Nasza delegacja, która uczestniczyła w rozmowach w niemieckim Stralsundzie, domagała się wkopania gazociągu w dno morskie. Konsorcjum Nord Stream 2 nie zamierza spełnić tego wymogu.
„Uczestnik rozmów w Stralsundzie powiedział Polskiemu Radiu, że strona polska przedstawiła konkretne argumenty za zakopaniem gazociągu. Przedstawiciele Zarządu Portów Szczecin i Świnoujście tłumaczyli, że pozostawienie rur na dnie morskim w miejscu, gdzie Nord Stream 2 skrzyżuje się z północnym podejściem do polskich portów, w przyszłości uniemożliwi rozbudowę kontenerowego terminala w Świnoujściu” – czytamy w IAR.
Przedstawiciele Nord Stream 2 odrzucili polskie żądania, twierdząc, że poziom wody nad gazociągiem umożliwia swobodny ruch statków.
Nord Stream 2 to projekt liczącej 1200 km dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie o mocy przesyłowej 55 mld metrów sześc. surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 r. Po tym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy.
Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi.
Rząd Niemiec wspiera budowę Nord Stream 2, utrzymując, że ma on charakter biznesowy, a nie polityczny. W finansowaniu przedsięwzięcia uczestniczą dwa niemieckie koncerny Uniper i Wintershall oraz francuski Engie, austriacki OMV i brytyjsko-holenderski Royal Dutch Shell. Zagraniczne koncerny chcą pokryć 50 proc. szacowanych na 9,5 mld euro kosztów projektu.
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)