jk
Stany Zjednoczone, Meksyk i Kolumbia nasiliły w ostatnich latach wojnę z kartelami narkotykowymi. W efekcie musiały one poszukiwać coraz to nowych dróg przemytu towaru. Jedną ze skutecznych metod okazało się stosowanie tzw. narco submarine, czyli małych łodzi podwodnych, na których przewozi się tony kokainy.
Według raportu US Foreign Military Studies Office (FSMO), 80% przemytu narkotyków oraz 30% leków do Stanów Zjednoczonych w 2012 roku było transportowanych drogą morską. Co ciekawe, kartele narkotykowe same budują łodzie do tego prcederu. Oto kilka „interesujących” projektów „narco submarine”.
Holowanie 10-metrowej łodzi podwodnej do portu Salina Cruz w Meksyku. Jednostka była naszpikowana 5,8 tonami kokainy (18 lipiec 2008 r.)
Łodzie o niskim profilu niskiego (LPVs) są najczęściej wykorzystywane przez kartele. Statki te są osadzone tuż nad linią wody. Nie są całkowicie zanurzone, ale są wciąż trudne do wykrycia. (Buenaventura 24 czerwca 2008 r.)
Półzanuzalny statek, który został przejęty na Pacyfiku z około siedmioma tonami kokainy. Jest zadokowany w bazie US Coast Guard w Key West na Florydzie. Nazywany pieszczotliwie "trumną". Zdjęcie zrobione 17 lutego 2009 roku.
Statki te mogą całkowicie obniżyć się poniżej linii wodnej - z wyjątkiem rur umieszczonych u góry, dzięki którym tlen dochodzi pod pokład.
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu