pc
Jeśli w UE ma się dokonać reforma, obejmująca część wschodnią i zachodnią, to Polska i Francja muszą w tym uczestniczyć - powiedział PAP europoseł Ryszard Legutko (PiS). Jednak tylko przy założeniu, że chcemy, aby UE była wspólnotą części wschodniej i zachodniej - dodał.
Reforma UE, stosunki dwustronne i reforma sądownictwa w Polsce były tematami rozmów premier Beaty Szydło i prezydenta Francji Emmanuela Macrona w czwartek w Paryżu.
Macron powiedział na wspólnej konferencji z Szydło, że ich dyskusja dotycząca spraw bilateralnych polegała przede wszystkim na omówieniu delikatnej kwestii reformy wymiaru sprawiedliwości w Polsce. Prezydent Francji zaznaczył, że w rozmowie były pewne tematy, w których rozbieżności zmniejszyły się, ale pozostało sporo pracy m.in. w zakresie zasad państwa prawa.
Legutko powiedział PAP, że Macron powinien wiedzieć, że przywódcy nie powinni wypowiadać się na temat wewnętrznych kwestii drugiego państwa, co do których nie mają dobrego wglądu. "Problem polega na tym, że to, co mówił Macron w czasie kampanii i później, to nie jest odosobniony przypadek. (...) Mieliśmy niestosowne zachowania prezydenta Sarkozy'ego, różne wypowiedzi Chiraca" - powiedział.
"Polska w ogóle nie komentuje wewnętrznych spraw swoich partnerów. Przecież to jedna z podstawowych zasad umożliwiających prowadzenie bilateralnych relacji. Jeśli chce się rozwijać stosunki bilateralne, to zawsze z pozycji równości" - zaznaczył Legutko.
Dodał, że zgadza się ze słowami premier Szydło, że bez Polski i Francji reforma UE nie powiedzie się. "Francja jest jednym z najpotężniejszych krajów zachodniej Europy, a Polska jest jednym z najważniejszych krajów wschodniej części Europy. Jeśli ma się dokonać jakaś reforma, obejmująca część wschodnią i zachodnią, to Polska i Francja muszą w tym uczestniczyć" - podkreślił, dodając, że w kwestii takiej reformy musi być porozumienie. "Jednak tylko przy założeniu, że naprawdę chcemy, aby UE byłą wspólnotą części wschodniej i zachodniej" - powiedział.
W opinii Legutki kwestię tzw. unijnego pakietu mobilności, w ramach którego podjęte zostaną decyzje dotyczące zastosowania reguł delegowania do transportu drogowego, należy rozwiązać na poziomie bilateralnym. Premier Szydło poruszyła ją podczas rozmowy z Macronem.
"Bruksela jest za słaba na to. KE poddaje się dyktatowi państw silnych, zwłaszcza w takich kwestiach" - powiedział. Dodał, że propozycja reformy jest atakiem na Polskę, bo nasz kraj rozwinął w spektakularny sposób transport drogowy w UE. "Zachód Europy, przede wszystkim Francja, nie mogą się z tym pogodzić. Jeżeli nie załatwimy tego na poziomie bezpośrednich spotkań z rządami, to nie załatwimy tego w ogóle" - zaznaczył.
Premier Szydło powiedziała po rozmowach, że strona polska jest w stanie "wyszukiwać takie kompromisy, rozwiązania, które pomogą we współpracy dwustronnej, ale również w odniesieniu do kluczowych zagadnień z agendy unijnej".
Zapewniła również, że Polska ma "swoją wizję zmian UE", które są konieczne, by "Europejczycy mieli poczucie tego, że UE jest ich wspólnym domem". "Bez Francji i bez Polski reforma UE w kontekście jej dalszego rozwoju się nie powiedzie i musimy w tym zakresie razem współpracować" – dodała. Szydło podkreśliła, że "Polska, podobnie jak Francja, jest państwem, które przestrzega i niezwykłą rolę przywiązuje do tego, by przestrzegane były wszystkie zasady, wartości i prawa, również prawa europejskie".
Macron podkreślił, że Polska i Francja są bardzo blisko związane stosunkami dwustronnymi. "Są między nami rozbieżności, prowadziliśmy na ich temat dyskusję i wydaje mi się, że właśnie w taki sposób muszą kształtować się nasze relacje" – powiedział prezydent Francji, zaznaczając, że podczas rozmowy były "punkty, w których istniała zbieżność".
Obie strony czwartkowego spotkania przyznały, że między Polską a Francją są rozbieżności w kwestii dyrektywy o pracownikach delegowanych. "Ze swojej strony deklaruję pełne zaangażowanie i wolę współpracy w toku dalszych prac nad pakietem mobilności, w ramach którego podjęte zostaną decyzje dotyczące zastosowania reguł delegowania do transportu drogowego" - zapowiedziała polska premier.
Premier poinformowała, że prezydent Macron przyjął zaproszenie do złożenia wizyty w Polsce w 2018 r.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych