pc
Przygotowujemy mocne argumenty za kontynuacją instrumentu CEF - Connecting Europe Facility ("Łącząc Europę"), mam nadzieję na CEF2 - mówi "Rzeczpospolitej" unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.
Violeta Bulc ocenia, że CEF okazał się bardzo dobrze zaprojektowanym mechanizmem finansowania inwestycji transportowych. "Jest kilka ważnych elementów, które CEF ma, a które złożyły się na jego sukces. Pierwszy to ramy prawne. Wszystkie zasady są jasne i przewidywalne. Wiemy kiedy, jak i pod jakimi warunkami pieniądze będą przyznane na inwestycje transportowe" - podkreśla komisarz UE.
Po drugie, bardzo ważnym elementem jest reguła +use it or lose it+ (+użyj albo strać+), która bardzo zmotywowała do przygotowania projektów. Swoją rolę odegrała także presja czasu, bo kraje wiedziały, że muszą dokonać selekcji naprawdę dobrych projektów. Każde państwo chciało wykorzystać przyznaną mu kopertę narodową" - dodaje Bulc.
Unijna komisarz zwraca też uwagę na budżet CEF - największy, jaki kiedykolwiek przeznaczono na transport - 24,1 mld euro na okres 2014-2020, z czego - jak przypomina - ponad 93 proc. zostało już rozdysponowane.
Violeta Bulc ocenia przy tym, że Polska spisała się znakomicie jeśli chodzi o CEF, ponieważ wykorzystała całą swą kopertę narodową i sięgnęła już po środki początkowo zarezerwowane dla innych państw.
Odnosząc się do Via Carpartii (międzynarodowej trasy łączącej litewską Kłajpedę z greckimi Salonikami, która ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję - PAP) komisarz uznała, że to "całkiem dojrzały projekt". "Jednak musimy się zastanowić jak ze względu na (...) rozczłonkowanie korytarza uczynić z tego jedną wielką inwestycję i zapewnić jej pełne wsparcie finansowe oraz pełną operacyjność" - zaznacza.
Violeta Bulc mówi ponadto, że Komisja Europejska przygotowuje mocne argumenty za kontynuacją Connecting Europe Facility. "Mam nadzieję na CEF2" - deklaruje komisarz UE ds. transportu.
Z KPO zostaną przekazane środki na rozwój transportu intermodalnego w Polsce
STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sponsorem Głównym Polskiej Ligi Żeglarskiej
Ubezpieczenie "Miecznika" zgodne z prawem? Wraca temat zarzutów o nieprawidłowości przy zakupie
Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego
Kryzys na Morzu Czerwonym tematem 108. sesji IMO w Londynie
W Świnoujściu odbędzie się 16. Baltic Business Forum pod hasłem „Współpraca dla odbudowy Ukrainy”