pc
Budowa Nord Stream 2 to wzmacnianie dominacji Rosji na rynku gazowym w UE; projekt ten nie ma ekonomicznego uzasadnienia - powiedział w piątek prezydent Andrzej Duda. Ocenił, że UE potrzebuje dywersyfikacji dostaw energii, a nie "dominacji jednego źródła".
"Nie ma ekonomicznego uzasadnienia, nie ma także uzasadnienia w europejskim interesie, aby gazociąg Nord Stream 2 powstał, dlatego że Unii Europejskiej jest potrzebna dywersyfikacja dostaw gazu, by zapewnić bezpieczeństwo energetyczne, a nie dominacja jednego źródła" - powiedział Andrzej Duda po spotkaniu z prezydentem Węgier Janosem Aderem w węgierskim Veszprem.
Przypomniał, że w Europie istnieje już infrastruktura niezbędna do transportu rosyjskiego gazu. Wymienił w tym kontekście gazociąg jamalski oraz "Przyjaźń". "Tak naprawdę możliwości dostawy gazu z Rosji do Europy Środkowej i Zachodniej są w tej chwili absolutnie pełne. Stąd Nord Stream 2 to jest tylko wzmacnianie rosyjskiej dominacji, przede wszystkim na rynku gazowym Unii Europejskiej" - oświadczył prezydent.
Duda zapewnił, że stanowisko Polski w tej sprawie "się nie zmienia i jest systematycznie komunikowane przedstawicielom niemieckiego rządu". Dodał, że podzielają je też inne kraje, m.in. Słowacja i Ukraina.
Ader powiedział, że stanowisko Węgier wobec Nord Stream 2 się nie zmieniło i rozwiązanie w tej sprawie powinno spełniać trzy warunki. "Węgry chciałyby takiej decyzji i taką decyzję poprą, która (po pierwsze) będzie zgodna z europejskimi zasadami. Po drugie, to rozwiązanie powinno odpowiadać wymogowi bezpieczeństwa energetycznego. I wreszcie, (...) nie stosujmy podwójnych standardów (...) trzeba znaleźć takie rozwiązanie, które służy interesom państw członkowskich w sferze bezpieczeństwa energetycznego" - mówił węgierski prezydent.
Nord Stream 2 to projekt liczącej 1200 km dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 roku, gdyż po tym roku Rosja zamierza przestać przesyłać gaz rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych