pc
Chiny oraz wspólnota ASEAN zgodziły się co do zarysu nowego kodeksu postępowania w sprawach dotyczących Morza Południowochińskiego, które jest przedmiotem sporu między nimi - poinformował w czwartek wiceszef chińskiego MSZ Liu Zhenmin.
Rozmowy Chiny-ASEAN odbyły się w mieście Guiyang w południowych Chinach.
"Pracowaliśmy pilnie i zakończyliśmy konsultacje" - poinformował dziennikarzy Liu Zhenmin po czwartkowym spotkaniu. Chińska strona chwaliła nowe porozumienie jako "odzwierciedlenie pozytywnego momentu w kwestii Morza Południowochińskiego i odbicie szczerej chęci Chin i państw ASEAN, by utrzymać w regionie pokój oraz stabilność".
Podejście do rozmów z Pekinem zapowiedział po kwietniowym szczycie ASEAN w Manili prezydent Filipin Rodrigo Duterte. Jako przewodniczący wspólnoty w 2017 r. Duterte wielokrotnie podkreślał porzucenie dotychczasowego sposobu pogłębiania konfrontacji w sporze o terytoria na spornym akwenie, mówiąc, iż jest to walka nie do wygrania z Chinami.
Poprzednia wersja kodu postępowania (Code of Conduct, COC) pomiędzy Chinami a ASEAN została podpisana w 2002 r., jednak po zaostrzeniu sporów terytorialnych w 2014 r., gdy chińska platforma wiertnicza naruszała wody terytorialne Wietnamu, a także gdy Filipiny zaskarżyły chińskie roszczenia do Stałego Trybunału Arbitrażowego w Hadze, porozumienie przestało liczyć się dla regionu.
Według przedstawicieli państw ASEAN to Chiny przez lata nie wykazywały dostatecznej woli współpracy, ale sytuacja zmieniła się, gdy minister spraw zagranicznych Wang Yi w ub.r. zapowiedział chęć ustalenia nowych zasad odnośnie do spornego morza do końca czerwca.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych