ew
Nie milkną echa Brexitu. Brytyjski operator promowy P&O Ferries wszczął postępowanie prawne przeciwko Departamentowi Transportu (DfT), twierdząc, że Eurotunnel, bezprawnie przekazał 33 mln GBP pieniędzy podatników.
Zaburzenie rynkowej konkurencji na kanale La Manche
W marcu tego roku DfT rozpoczął rozmowy przed sądem z operatorem kolejowym Eurotunnel, po tym jak przedsiębiorstwo zakwestionowało kontrakty na przewozy promowe pomimo fiaska rozmów w sprawie Brexitu. W ramach umowy Eurotunnel zgodził się wprowadzić ulepszenia na swoim terminalu w pobliżu Folkestone w Wielkiej Brytanii. P&O Ferries argumentuje, że wypłata na rzecz operatora kolejowego zaburzyła warunki rynkowej konkurencji.
Niepełny proces zamówień publicznych po stronie brytyjskiego rządu
Sprawa wyszła na jaw po tym jak jak DfT przyznało kontrakty o wartości ponad 100 milionów GBP trzem firmom promowym (DFDS, Brittany Ferries i Seaborne Freight), które miały zapewnić dodatkową ładowność na kanale La Manche i Morzu Północnym w przypadku podstawowych ładunków na wypadek tak zwanego twardego Brexitu. DfT został zmuszony do odstąpienia od umowy z Seaborne Freight, która nie miała umów na statki lub porty z Ramsgate i Ostendą, po tym, jak wycofała się jej główna firma finansująca, irlandzka firma transportowa Arklow Shipping.
Rząd Wielkiej Brytanii był mocno krytykowany za to, że nie przeprowadził pełnego procesu zamówień publicznych. Eurotunnel wytoczył mu proces sądowy twierdząc, że nigdy nie został uwzględniony w przetargu.
Nielegalna pomoc państwa
DfT, kierowany przez sekretarza stanu ds. transportu, Chrisa Graylinga; uregulował pozew poza sądem za 33 miliony GBP. Rząd chciał podkreślić, że Eurotunnel wykorzysta pieniądze na modernizację swoich obiektów w Folkestone, w tym zainstalowanie nowych skanerów i zmianę organizacji ruchu. W tym czasie eksperci stwierdzili, że wg przepisów może być to uznane za nielegalną pomoc państwa.
P&O Ferries zakwestionowało rozliczenie Eurotunelu. Andrew Dean z brytyjskiej kancelarii prawniczej Clifford Chance przyznał, że „można by to uznać za kolejny element zamówień publicznych bez otwartej i przejrzystej konkurencji”.
W oświadczeniu rzecznik P&O Ferries podkreślił, że w ciągu dziesięcioleci przedsiębiorstwu zawsze zależało na konkurowaniu z innymi dostawcami na równych warunkach. W pełni akceptuje fakt przygotowania przez rząd planu awaryjnego na wypadek twardego Brexitu w celu ochrony międzynarodowych łańcuchów dostaw. Nie uważa jednak, aby wypłata państwa na rzecz Eurotunelu była sprawiedliwa i uzasadniona. Rząd jest jednak przekonany, że postąpił właściwie.
Racja po stronie P&O?
Co się stanie, jeśli P&O Ferries wygra tę sprawę? Emily Heard, dyrektor ds. Zamówień publicznych, konkurencji i pomocy państwa w brytyjskiej kancelarii Bevan Brittan przyznała, że potencjalne podstawy P&O obejmują twierdzenie, że płatność na rzecz Eurotunelu w wysokości 33 mln GBP stanowi umowę, która powinna była zostać ogłoszona zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych z 2015 roku. Dodała, że środki zaradcze obejmują uchylenie umowy, odszkodowanie i grzywnę. Pojawia się wątpliwość, czy zabezpieczenie„ Projektów ulepszających ”w ramach umowy rozliczeniowej czyni zgodną z prawem ugodę bezprawnym zamówieniem publicznym.
Wg prawniczki P&O ma prawo również twierdzić, że ugoda stanowi niezgodną z prawem pomoc państwa, ponieważ przyznaje przewagę Eurotunnel nad konkurentami.Jeśli zostanie stwierdzona niezgodna z prawem pomoc państwa, rząd będzie musiał odzyskać pomoc w całości, wraz z odsetkami, a P&O wtedy zostanie wypłacone odszkodowanie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych