Rząd Portugalii wymusił na niemieckim armatorze zdjęcie bandery portugalskiej ze statku handlowego MV Kathrin, pod którą jednostka ta płynie z uzbrojeniem dla Izraela - przekazał we wtorek wieczorem gabinet portugalskiego premiera Luisa Montenegro.
Cytowane przez agencję Lusa źródło w MSZ Portugalii potwierdziło, że władzom tego kraju udało się wymusić na armatorze zdjęcie flagi po trwających w ostatnich tygodniach rozmowach.
“Procedury techniczne dobiegły końca, a flaga została zdjęta. Także rejestracja statku (pod flagą Portugalii – PAP) została ostatecznie usunięta” - przekazał portugalski resort dyplomacji, który od końca września br. prowadził z armatorem negocjacje.
Media w Portugalii odnotowują, że w ostatnich tygodniach nasilała się presja ze strony różnych środowisk na rząd Luisa Montenegro, aby ten wymusił na niemieckim armatorze usunięcie bandery portugalskiej z MV Kathrin. Wskazywano na fakt, że jednostka ta transportuje broń i ładunki wybuchowe dla Izraela, co niekorzystnie wpływa na wizerunek władz w Lizbonie.
Według portugalskiego dziennika "Publico" znajdujący się obecnie w pobliżu Malty statek przewozi również materiały wybuchowe dla firm zbrojeniowych w Polsce oraz na Słowacji, z których miałaby powstać m.in. amunicja.
Zarejestrowana przez niemieckiego armatora na portugalskiej wyspie Madera jednostka płynie z Wietnamu do Izraela wzdłuż wybrzeża Afryki, aby ominąć zagrożone atakami jemeńskich rebeliantów wody Morza Czerwonego. Podczas swojego rejsu MV Kathrin otrzymała odmowę wpłynięcia do portów kilku państw świata, m.in. Namibii, Angoli oraz Malty.
Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)
zat/ zm/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych