• <

Port Kołobrzeg pogłębi kanał portowy. Ruszył przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Kołobrzeg pogłębi kanał portowy. Ruszył przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej
Fot. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg, Ministerstwo Obrony Narodowej i Urząd Morski w Szczecinie połączyły siły dla realizacji ważnej dla Kołobrzegu inwestycji. Mowa o niewielkim lecz kluczowym dla rozwoju portu, poszerzeniu jego wejścia i pogłębieniu kanału portowego. Właśnie ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej.

Dzięki porozumieniu, w poniedziałek ZPMK, ogłosił przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Podpisana latem deklaracja współpracy okazała się niezbędna, bo inwestycja, która ma zwiększyć potencjał portu, dotyczy terenów administrowanych przez wspomniane trzy podmioty. Chodzi o „ścięcie” przyczółku Falochronu Zachodniego oraz przebudowę infrastruktury dostępowej do portu i kanału portowego, którymi zarządza UM w Szczecinie. Przebudowa i remont czeka też 250 m nabrzeża należącego do Marynarki Wojennej. Dzięki tym pracom do portu będą mogły wpływać statki o długości do 130 m (dziś do 100 m). 

– Rolę koordynatora przyjął na siebie ZPMK, czyli miejska spółka zarządzająca portem. W przełomową dla portu inwestycję, będzie zaangażowanych tylko 13 % (z 40%) zarządzanych przez spółkę terenów. 16 % to tzw. Infrastruktura UM w Szczecinie. Najwięcej, bo aż 71 %, to tereny MON. Ale to właśnie ZPMK, od 10 lat dążył do zaangażowania MON i UM w działania, umożliwiające rozwój portu i bardziej efektywne wykorzystanie jego potencjału: - Infrastruktura należąca do UM Szczecinie i Marynarki Wojennej, znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego – tłumaczy Artur Lijewski, prezes ZPMK. – A starania naszej spółki o zmianę jego parametrów, rozbijały się dotąd właśnie o konieczność modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej obu podmiotów. 

Zmiana przebiegu toru wodnego, to większe jednostki w porcie. Chodzi nie tylko o zwiększenie wolumenu przeładunków czy wprowadzenie promu pasażerskiego. Także o funkcję portu serwisowego dla morskich farm wiatrowych oraz o utworzenie w Porcie Wojennym Centrum Operacji Morskich. 

Prezes podkreśla wagę trójstronnego porozumienia: - Patrząc na port z perspektywy rosnących obaw o bezpieczeństwo kraju oraz biorąc pod uwagę obowiązek transformacji energetycznej i infrastrukturę farm wiatrowych, a więc infrastrukturę krytyczną, posiadanie w Kołobrzegu Portu Wojennego uważam za nasz atut. Ważne jednak, by prace modernizacyjne były skoordynowane. Aby nikt nie wykonywał ich samodzielnie, bo wtedy nie  osiągniemy efektu optymalnego wykorzystania potencjału portu. 

– Ogłoszony właśnie przetarg to przepustka do poszukiwań źródeł finansowania. Będą to prace związane jednocześnie z obronnością i transformacją energetyczną kraju, liczymy więc na więcej niż jedno źródło finansowania. Na pewno tego ciężaru nie weźmie na siebie miasto, bo wiązałoby się to z inwestowaniem w obcy środek trwały. Za to nadzorowanie przebudowy przez nas, będzie się wiązało ze zwiększeniem zakresu obowiązków ZPMK i wejściem w nowe obszary – tłumaczy dalej Artur Lijewski.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.