Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej oraz Kongsberg Maritime CM Sp. z o. o. podpisały w ubiegłym tygodniu porozumienie w celu podnoszenia jakości kształcenia i wzbogacania kształcenia zawodowego o elementy praktycznej wiedzy z zakresu inżynierii mechanicznej.
Dokument stanowi preambuła, dotycząca „podnoszenia jakości kształcenia przyszłych kadr, przez wprowadzenie w działaniach kształcenia zawodowego edukacyjnych elementów praktycznej wiedzy z zakresu inżynierii mechanicznej”. W ramach podpisanej przez obie strony deklaracji studenci naszego Wydziału będą mogli odbywać na terenie Kongsberg Maritime odpłatne praktyki oraz staże, a także otrzymają wsparcie merytoryczne przy pisaniu prac dyplomowych.
Współpraca między dwoma stronami formowała się o wiele wcześniej, ponieważ w przeszłości nasi studenci odbywali już płatne praktyki i staże w Kongsberg Maritime, a sama firma pojawiła się na organizowanych na wydziale targach pt. „TargOiOwisko”.
W spotkaniu dotyczącym porozumienia uczestniczyli:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Seweryn — dziekan WIMiO,
- Adam Laskowski — prezes zarządu Kongsberg Maritime,
- prof. dr hab. inż. Mariusz Deja — prodziekan ds. współpracy WIMiO,
- dr inż. Jacek Frost — pełnomocnik ds. praktyk WIMiO,
- Mateusz Stępkowski — osoba odpowiedzialna za silniki typu Waterjets w Kongsberg Maritime.
W dniu podpisywania porozumienia, studenci mieli możliwość zapoznania się z obszarami badawczymi Kongsberga, ich możliwościami i sukcesami podczas specjalnego wykładu, a także porozmawiać na temat oferty praktyk, staży oraz pracy przy dobrej kawie na stoisku przygotowanym przez Kongsberga.
Kongsberg Maritime jest częścią grupy Kongsberg, która wywodzi się z Norwegii. Kongsberg Maritime jest światowym liderem dostarczającym zintegrowana systemy i rozwiązania technologiczne do sektora morskiego. Ich innowacyjne produkty przeznaczone są do pracy w ekstremalnych warunkach we wszystkich obszarach przemysłu morskiego takich jak: transport, marynarka wojenna, przemysł gazowo – naftowy czy produkcja żywności. Na szerokie portfolio składa się m. in. projektowanie statków, automatyka i oprzyrządowanie mostków, urządzenia dystrybucji energii elektrycznej, napędy elektryczne i generatory prądu, systemy zasilania paliwem LNG i wspomagające je systemy kontroli, sensory, zintegrowane systemy napędowe oraz urządzenia pokładowe i stery. Wspierają także klientów w zakresie długoterminowej obsługi serwisowej produktów. Codziennie tysiące statków i instalacji morskich polega na produktach Kongsberg Maritime pod względem bezpieczeństwa, wydajności operacyjnej i zrównoważonego rozwoju. Sektor zatrudnia 7400 pracowników w 34 krajach
Produktowe Centrum Serwisowe w Gdyni jest częścią globalnej sieci jednostek serwisowych. Centrum odpowiedzialne jest za aktywność serwisową związaną z produktami do zastosowań Marine. Wykwalifikowani serwisanci świadczą usługi zarówno w terenie (field service), jak i w warsztacie serwisowym w Gdyni. Obok wsparcia technicznego, Centrum Serwisowe gwarantuje klientom obsługę zamówień części zapasowych dla systemów napędowych Propulsion & Engines. Zespół Sprzedaży oferuje fachowe doradztwo w zakresie doboru części oraz zapewnia kompleksową realizację zamówień. Działalność serwisowa i sprzedażowa Centrum Serwisowego wspierana jest przez wyodrębniony Dział Inżynieryjny realizujący zadania w obszarze inżynierii mechanicznej, monitorowania stanu technicznego maszyn oraz cyfrowej prezentacji obiektów fizycznych polegającej min. na tworzeniu i aktualizacji dokumentacji technicznej i baz danych, diagnostyki urządzeń, montażu systemów pomiarowych online i analizy danych wibroakustycznych mających na celu określenie kondycji i zdiagnozowania potencjalnych uszkodzeń urządzeń. Zespół cyfrowej prezentacji obiektów fizycznych rozwija technologię cyfrową umożliwiającą wczesną diagnozę stanu technicznego i wcześniejszą reakcję na potencjalnie występujące uszkodzenia.
Fot. Politechnika Gdańska

Fot. Politechnika Gdańska
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym