Interpol wspólnie z Europolem i Agencją Frontex zorganizował kolejną edycję ogólnoświatowej operacji pod nazwą "30 Day at Sea 3.0" skierowanej na zwalczanie przestępstw związanych z zanieczyszczeniem mórz. W Polsce akcję koordynowało Biuro Kryminalne Komendy Głównej Policji - powiedział PAP rzecznik KGP insp. Mariusz Ciarka. Dodał, że podczas akcji polskie służby przeprowadziły ponad 4,2 tys. kontroli.
Jak przekazał w rozmowie z PAP rzecznik Komendy Głównej Policji inspektor Mariusz Ciarka, od 1 do 31 marca odbyła się ogólnoświatowa operacja pod nazwą "30 Day at Sea 3.0". "Operacja zorganizowana przez Interpol wspólnie z Europolem i Agencją Frontex skierowana jest na zwalczanie przestępstw związanych z zanieczyszczeniem mórz, popełnianych na lądzie, na wodach śródlądowych i na morzu" - tłumaczył.
Wskazał, że w Polsce oprócz policji do operacji przystąpiły: Departament Gospodarki Morskiej Ministerstwa Infrastruktury (Urzędy Morskie), Ministerstwo Finansów (Krajowa Administracja Skarbowa), Straż Graniczna, Inspekcja Ochrony Środowiska oraz Inspekcja Transportu Drogowego. "Koordynacja działań krajowych prowadzona była przez Biuro Kryminalne Komendy Głównej Policji w ramach ustanowionego Krajowego Punktu Kontaktowego" - podał.
Poinformował, że w trakcie trwania operacji polskie służby przeprowadziły ponad 4,2 tys. kontroli. "51 kontroli odbyło się na morzu pod kątem zanieczyszczeń pochodzących ze statków i instalacji morskich. Przeprowadzono 1750 kontroli rzek i terenów przybrzeżnych pod kątem ujawnienia zanieczyszczeń wód lądowych i rzek mogących wpływać na środowisko morskie oraz ponad 2430 kontroli pojazdów ciężarowych na drogach dojazdowych do portów i miejsc przeładunkowych pod kątem nielegalnego transgranicznego przemieszczania odpadów (TPO) z wykorzystaniem portów morskich" - wyliczył.
"W trakcie operacji stwierdzono 18 nieprawidłowości. 10 przypadków dotyczyło zanieczyszczenia rzek i terenów przybrzeżnych oraz 8 przypadków nielegalnego TPO, z czego 4 przypadki nielegalnego TPO z wykorzystaniem portów morskich" - wyjawił.
"Na uwagę zasługuje bardzo dobra współpraca wszystkich zaangażowanych w operację służb krajowych zajmujących się zwalczaniem przestępczości środowiskowej" - dodał policjant.
W tegorocznej operacji "30 Days at Sea 3.0" wzięło udział 67 krajów. "Działania doprowadziły do zidentyfikowania wielu przestępstw, od nielegalnego zrzutu po handel odpadami, oraz do zbadania tysięcy podejrzanych na całym świecie" - podał.
"Jednoczesne działania w marcu doprowadziły do: 34 000 inspekcji na morzu i wodach śródlądowych, obszarach przybrzeżnych i portach; łącznie wykryto 1 600 przestępstw związanych z zanieczyszczeniem morza; 500 nielegalnych aktów zanieczyszczenia popełnionych na morzu, w tym zrzutów ropy naftowej, nielegalnego rozbijania statków i emisji siarki ze statków; 1000 przestępstw związanych z zanieczyszczeniami na obszarach przybrzeżnych i rzekach, w tym nielegalne zrzuty zanieczyszczeń; 130 przypadków przemytu odpadów przez porty" - podsumował inspektor.
W trakcie ogólnoświatowej operacji śledczy ujawnili dużą sieć przestępczą przemycającą odpady z tworzyw sztucznych między Europą a Azją. "Do tej pory aresztowano 22 podejrzanych i uniemożliwiono nielegalny transport tysięcy ton odpadów do Azji. Jest wysoce prawdopodobne, że odpady prawdopodobnie zostałyby tam zrzucone, zanieczyszczając glebę i generując znaczne odpady morskie" - podkreślił.
W tegorocznej operacji wzięło udział 17 państw członkowskich UE w tym Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Malta, Niderlandy, Polska, Portugalia, Rumunia, Hiszpania, Szwecja oraz 50 krajów spoza UE takich jak Angola, Argentyna, Australia, Bangladesz, Benin, Boliwia, Bośnia.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych