Polska chce współpracować z Tajwanem m.in. przy dywersyfikacji łańcuchów dostaw - poinformowało we wtorek Ministerstwo Rozwoju. Dodano, że strony zamierzają też wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa oraz startupy.
Jak wskazał resort, podczas tegorocznych IX polsko-tajwańskich konsultacji gospodarczych w Warszawie podpisano porozumienie pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a tajwańską Administracją Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz porozumienie między Polskim Centrum Akredytacji a Tajwańską Fundacją Akredytacji. W spotkaniu uczestniczył m.in. wiceminister rozwoju Krzysztof Mazur oraz wiceminister gospodarki Chern-Chyi Chena. "Polska chce wzmacniać wymianę handlową z Tajwanem oraz współpracować przy dywersyfikacji łańcuchów dostaw" - zaznaczono.
Efektem porozumienia ma być - jak napisano - wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw oraz startupów, a także współpraca jednostek akredytujących.
Wiceszefowie resortów gospodarczych Polski i Tajwanu rozmawiali m.in. o wpływie pandemii Covid-19 na wzajemne relacje handlowe oraz na sytuację społeczno-gospodarczą na świecie. W tym kontekście poruszono także tematy współpracy w dziedzinach elektromobilności oraz cyberbezpieczeństwa.
"Jestem zadowolony, że po dwóch latach, wbrew wszelkim przeciwnościom spowodowanym pandemią Covid-19, obie strony były w stanie wznowić dialog gospodarczy. Nasze konsultacje odgrywają pod tym względem zasadniczą rolę" - powiedział podczas spotkania wiceminister rozwoju Krzysztof Mazur.
Jak podkreślił, pandemia nie szkodzi w znaczący sposób dwustronnemu handlowi. Z przedstawionych danych wynika, że w pierwszym półroczu 2020 roku wymiana handlowa wzrosła o blisko 6 proc. rok do roku, przy jednoczesnym znacznym wzroście polskiego eksportu. Tajwan pozostaje siódmym partnerem handlowym Polski w Azji Wschodniej.
"Jestem przekonany, że jest więcej możliwości rozwoju naszego handlu. W szczególności chcielibyśmy otrzymać wsparcie w otwarciu tajwańskiego rynku na polskie produkty rolne" - mówił wiceminister.
W informacji zaznaczono, że Polska jest jednym z głównych producentów baterii do pojazdów i autobusów elektrycznych, a także podzespołów i części zamiennych do pojazdów w UE. Podkreślono, że Polska jest gotowa do współpracy z tajwańskimi podmiotami przy produkcji samochodu elektrycznego „Izera”.
Jednym z najbardziej obiecujących obszarów polsko-tajwańskich stosunków gospodarczych jest - jak napisano - współpraca startupowa. Wskazano, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy sześć polskich startupów zakwalifikowało się do projektu inkubacyjnego Fundacji EPOCH „Garage +” dla młodych innowacyjnych firm.
Polskie startupy z powodzeniem aplikowały też do innych podobnych programów na Tajwanie, takich jak Talents Taipei czy Mobile Heroes. Podpisanie porozumienia pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a tajwańską Administracją Małych i Średnich Przedsiębiorstw ma pomóc w rozwoju dalszej współpracy w tej dziedzinie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
3
Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych