Naukowcy z Japonii i Wietnamu wykazali, że płaskie pokrywy dziobowe statków mogą zmniejszyć ogólny opór wiatru o prawie 40%, prowadząc do pokaźnych oszczędności paliwa. Wyniki badań opublikowali w piśmie "Ocean Engineering".
Statki są głównym środkiem transportu w handlu światowym. Poprawa ich właściwości aerodynamicznych może realnie zmniejszyć zużycie paliwa i zwiększyć prędkość, co poprawi ekonomikę żeglugi.
Pracujący wspólnie naukowcy z Japonii i Wietnamu wykazali, że płaskie pokrywy dziobowe mogą zmniejszyć ogólny opór wiatru na statkach o prawie 40%, co może prowadzić do pokaźnych oszczędności paliwa. W trakcie badań symulowano i porównywano różne w kształcie osłony dziobowe w celu osiągnięcia jak najmniejszych oporów powietrza.
- W tej pracy wykorzystano komercyjne oprogramowanie ANSYS-Fluent do przeprowadzania symulacji obliczeniowej dynamiki płynów. Mały statek pasażerski (z osłoną dziobową i bez) oraz jego otoczenie zostały podzielone na miliony elementów za pomocą siatki numerycznej. Uśrednione wyniki badań, które przedstawiały ruch przepływu płynu dla każdego statku, dały wyniki oporu wiatru działający na nadwodny kadłub statku" – powiedział adiunkt w College of Systems Engineering and Science w Shibaura Institute of Technology dr Ngoc-Tam Bui, cytowany w informacji prasowej.
W tej pracy naukowcy podkreślają również wpływ kierunku wiatru na właściwości aerodynamiczne statku. Opór jest największy, niezależnie od osłony dziobowej, gdy wiatr wieje pod kątem 20 stopni w stosunku do statku. Jest zaś prawie zerowa gdy wiat wieje pod kątem 90 stopni. Przy większych kątach opór wiatru zmienia kierunek, wspomagając ruch statku.
Omawiając przyszły potencjał badań dr Bui dodał: "proponowana płaska pokrywa dziobowa jest prosta w produkcji i zmniejsza opór wiatru działający na statek. W ten sposób poprawi właściwości aerodynamiczne statków, co wpłynie na większe oszczędności paliwa i efektywność ekonomiczną transportu morskiego".
Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Tomasz Szczerbicki
szt/ zan/
Fot. Depositphotos
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym