PKN Orlen i Saudi Aramco przyśpieszą prace w ramach działalności badawczo - rozwojowej i rozpoczęły analizę wspólnych projektów petrochemicznych poza granicami kraju - poinformował PAP dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. inwestycji kapitałowych Robert Śleszyński. Dodał, że plany firm dotyczą też Polski.
PAP zapytała o to, jak rozwija się współpraca z partnerem przy fuzji z Grupą Lotos arabskim koncernem Saudi Aramco, który pod koniec ubiegłym roku przejął 30% udziałów Rafinerii Gdańskiej
- Przyśpieszymy prace w ramach działalności badawczo - rozwojowej; zaczęliśmy analizować wspólne projekty petrochemiczne poza granicami kraju. Za wcześnie jeszcze mówić o lokalizacji. Sabic czy Aramco mają swoje aktywa R&D (Research and Development)w Holandii, my mamy swoje R&D w Polsce. Bardzo możliwa jest alokacja technologii, ale też zasobów ludzkich. Gdzie będą zakłady produkcyjne, to zupełnie inna historia. Na pewno w Polsce też coś będzie - powiedział PAP Śleszyński. Przyznał, że współpraca dotyczy także paliw syntetycznych.
Orlen zapowiadał budowę nowej petrochemii w Gdańsku. Śleszyński stwierdził, że "nie zmieniają swojego kierunku".
W ramach transakcji między PKN Orlen, a Saudi Aramco, zapowiedzianej już w styczniu 2022 r., PKN Orlen utrzymał 70% udziału w rafinerii w Gdańsku o łącznych mocach przerobowych na poziomie 210 tys. baryłek dziennie, Aramco objęło 30% udziałów w rafinerii, 100% biznesu hurtowego i 50% udziałów w obszarze paliwa jet w BP Europa SE, operującego na 7 lotniskach w Polsce. PKN Orlen i Aramco realizują również umowę, w ramach której Aramco dostarcza surowiec pokrywający ok. 45% zapotrzebowania Grupy Orlen na ropę naftową. Ponadto PKN Orlen, Aramco oraz Sabic podpisały porozumienie o współpracy dotyczące przygotowania studium wykonalności i analiz technicznych dla potencjalnego wspólnego projektu petrochemicznego w Gdańsku.
autorka: Anna Bytniewska
ab/ drag/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych