• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

O energetyce wiatrowej z uczniami szkół średnich. Politechnika Gdańska zorganizowała "Wind, Energy, Pathways" [ZDJĘCIA]

14.06.2022 18:13
Strona główna Edukacja Morska, Nauka Morska O energetyce wiatrowej z uczniami szkół średnich. Politechnika Gdańska zorganizowała "Wind, Energy, Pathways" [ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

O energetyce wiatrowej z uczniami szkół średnich. Politechnika Gdańska zorganizowała "Wind, Energy, Pathways" [ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. Politechnika Gdańska

Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej Politechniki Gdańskiej we współpracy z Pracodawcami Pomorza, PGE Baltica, Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego oraz Centrum Informatycznym TASK zaprosiły uczniów gdańskich szkół średnich na wydarzenie "Wind, Energy, Pathways". Atrakcjami były spotkania z doradcami i specjalistami, zwiedzanie uczelnianych laboratoriów i rozmowy z potencjalnymi pracodawcami. Pretekstem do tego spotkania był Międzynarodowy Dzień Wiatru obchodzony na świecie 15 czerwca.

Już podczas pierwszego wykładu "Marka osobista a kariera", jaki odbył się na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, młodzi otrzymali pakiet przydatnych informacji w budowaniu swojej ścieżki zawodowej. Dowiedzieli się m.in. jaką rolę mogą w tym odgrywać media społecznościowe, na przykład LinkedIn. 

– Dla mnie najciekawszy był temat szukania pracy, m.in. przez social media. Eksperci nieco poszerzyli wątek ogłoszeń i ich wyszukiwania – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl Damian Urbaniak z Zespołu Szkół Energetycznych w Gdańsku, który uczy się na kierunku technik-elektryk.

I jak przyznał, biorąc udział w wydarzeniu liczy na poszerzenie wiedzy na temat offshore. – Najbardziej interesuje mnie to, jak dobierany jest teren pod farmy wiatrowe – zdradził.

Wiktoria Krytowska i Dmitrii Stakanov uczą się w Technikum Ochrony Środowiska. Najbardziej interesują ich tematy związane z odnawialnymi źródłami energii (OZE).

– Myślę, że dziś ważna jest świadomość zmieniającego się rynku pracy. Trzeba wiedzieć, jak się na nim odnaleźć. Spotkań z doradcami nigdy za wiele. Wszyscy są zgodni, że energetyka wiatrowa będzie przyszłościową branżą, więc warto śledzić, co się dzieje na rynku i jakie zawody będą pożądane – podkreślała Wiktoria. – Od razu spodobała mi się możliwość odwiedzenia politechniki, ponieważ już dziś myślę o studiach na tutejszej inżynierii środowiska. 

– Mnie interesują konkrety, czyli to ile można zarobić na konkretnym stanowisku związanym z moim wykształceniem. Zastanawiam się czy lepiej pracować w zakładzie prywatnym czy państwowym. Podczas spotkań z pracodawcami na pewno zapytam o zarobki i związane z nimi możliwości – dodał Dmitrii. 

Podczas "Wind, Energy, Pathways" młodzież dowiedziała się w szczegółach m.in., do czego służy Oceanograf Uniwersytetu Gdańskiego, na czym polega praca hydrografa morskiego, ale uczniowie mogli się też sprawdzić w quizie wiedzy na temat środowiska morskiego. Atrakcją był pokaz dryfterów do pomiaru falowania. Naukowcy połączyli go z obserwacją trasy dryfterów w aplikacji. Chętni uczniowie mogli to zjawisko samodzielnie przetestować.

W wydarzeniu udział wzięło ponad 30 uczniów z pięciu szkół w Gdański: czterech szkół technicznych i liceum ekonomicznego. 

– Chcemy przekazać wiedzę potrzebną młodym przy wyborze dalszej ścieżki kariery. Uczestnicy naszego spotkania mają przed sobą wiele możliwości. Jako uczniowie szkół technicznych, pracę mogą podjąć na stanowiskach technicznych niemalże po zakończeniu nauki na poziomie szkoły średniej. Jeśli natomiast wciąż chcą podnosić poziom umiejętności, mogą wybrać studia licencjackie, magisterskie na uniwersytecie czy też politechnice. To wszystko zależy od nich – tłumaczył  dr hab. inż. Marcin Łuczak, dyrektor Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej Politechniki Gdańskiej.

Dyrektor Łuczak podkreślił również, że inwestycje związane z rozwijającym się polskim offshore są planowane na 30 lat. – To dlatego już dziś można spokojnie myśleć o pracy w tym sektorze w kategoriach realnego budowania swojej ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego. Uczelnie również dostosowują się do zmieniających się warunków na rynku pracy. To co my proponujemy, to tzw. formuła "lifelong learning", czyli uczenie się przez całe życie.

Natomiast Wojciech Olszewski, zastępca kierownika studiów podyplomowych morska energetyka wiatrowa na Politechnice Gdańskiej, dodał, że kształtowanie świadomości związanej z energetyką wiatrową to tylko jeden z aspektów podejmowanych aktywności względem uczniów szkól średnich.

– Kolejnym jest prezentowanie rozwiązań inżynierskich pozwalających ukazać realne procesy związane z budową farm wiatrowych. Warto podkreślić, iż współpraca uczelni z przemysłem to nieodłączny proces, który daje wiele wymiernych korzyści dla każdej ze stron – podkreślił Olszewski. 

PGE Baltica o offshore dla młodych

Gdańscy uczniowie podczas spotkania z PGE Baltica, liderem morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, mogli posłuchać o tym jak mądrze wybrać kierunek studiów i po jakich studiach na pracę można liczyć w PGE Baltica i GK PGE.

– Nasza wizyta na Politechnice Gdańskiej spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy bardzo aktywnie uczestniczyli w spotkaniu – przyznała Marta Chalimoniuk, kierownik biura HR w PGE Baltica. 

PGE Baltica przygotowała dla uczestników quiz z trudnymi pytaniami dotyczącymi sektora offshore wind i innych projektów spółki.

– Pytania były angażujące, ale ku naszemu zaskoczeniu grupa znała odpowiedzi na prawie wszystkie. Jako świadomy pracodawca wiemy, jak ważne jest skierowanie przekazu do młodych osób, uczniów szkół ponadpodstawowych, bo to oni właśnie stoją przed dokonaniem wyboru kierunku studiów, jednego na najważniejszych wyborów, który wpłynie na ich przyszłość zawodową – wskazała Marta Chalimoniuk.

– Cieszymy się, że możemy brać udział w tego typu spotkaniach i pomóc w wyborze i kształtowaniu zawodowej przyszłości młodym osobom niebawem wchodzącym na rynek pracy. Liczymy, że przekazane przez nas rady ułatwią wybór kierunku przyszłym studentom. Dodatkowo uczniowie otrzymali od nas wiele wskazówek i rad, co zrobić, aby przyszli pracodawcy zainteresowali się nimi, opowiedzieliśmy o konieczności rozwoju kompetencji miękkich, rozwoju podczas studiów w projektach oferowanych przez koła naukowe i o PGE, jako pracodawcy doceniającego zaangażowanie, inicjatywę, umiejętność rozwiązywania problemów i chęć do nauki i rozwoju u młodych osób – podsumowała pani kierownik. 

Rajd po laboratoriach 

Wizyta na Politechnice Gdańskiej pełna była poznawania unikatowych miejsc na uczelni. Organizatorzy stworzyli możliwość zaprezentowania laboratorium konstrukcji oceanotechnicznych, basenu modelowego, laboratorium maszyn i systemów okrętowych, ale była też prezentacja superkomputera Tryton.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.