Dwudniowe negocjacje związków marynarzy i armatorów w International Labor Organization, w sprawie stawki globalnej płacy minimalnej marynarzy, zakończyły się brakiem uzgodnienia kwoty.
Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF), reprezentująca marynarzy, domagała się podwyżki o 1,40 USD dziennie, w stosunku do obecnej minimalnej miesięcznej płacy, która została ustalona w 2018 roku na wartość 641 USD, co z kolei odpowiada 683 USD miesięcznie lub wzrostowi o 6,5% miesięcznie począwszy od stycznia 2022 roku.
Propozycją armatorów, było podwyższenie podstawowej płacy minimalnej o 3% dla marynarzy, w ciągu 3 lat. Oferta zwiększy miesięczną płacę minimalną z 641 USD do 645 USD od stycznia 2022 roku, z 645 do 648 USD od stycznia 2023 roku oraz do 660 USD od stycznia 2024 roku.
Związki marynarzy nie przyjęły oferty proponowanej przez armatorów, co zgodnie z procesem MOP oznaczałoby, że starsi marynarze nie będą teraz mieli prawa do podwyżki płacy minimalnej przez 2 lata.
„Niestety przedstawiciele marynarzy odrzucili hojną ofertę armatorów w tych trudnych czasach. Poszliśmy dalej, niż się spodziewaliśmy, ale oferta została odrzucona. Jednak nasze drzwi są zawsze otwarte” – oznajmiła dyrektor ds. Zatrudnienia w Międzynarodowej Izbie Żeglugi, Natalie Shaw.
ITF argumentował za minimalną płacą w wysokości 683 USD miesięcznie, począwszy od stycznia 2022 roku, co byłoby zgodne z formułą ILO z 2018 roku (Wzrost o 1,40 USD dziennie w porównaniu z obecną miesięczną płacą minimalną 641 USD).
„Dopiero drugi raz, w długiej historii negocjacji armatorzy i marynarze nie zdołali dojść do porozumienia w sprawie zrewidowanej wartości płacy minimalnej marynarzy. I to jest całkowicie wina armatorów, którzy zachowywali się z tak zdumiewającym brakiem samoświadomości i szacunku dla wyrzeczeń, jakie ponoszą marynarze – zwłaszcza w ostatnich 14 miesiącach” – powiedział Mark Dickinson, rzecznik Seafarers Group w MOP i Wiceprzewodniczący Sekcji Marynarzy ITF.
ITF oznajmiło, że brak porozumienia oznacza, że będzie teraz jednostronnie doradzać MOP w sprawie stawki płacy minimalnej.
„Utrzymujemy, że zrewidowana płaca minimalna MOP dla starszego marynarza wynosi 683 USD miesięcznie od pierwszego stycznia 2022 roku. I poinformujemy o tym naszych partnerów i Organ Zarządzający MOP. Obecnie przygotowujemy się do zdecydowanej współpracy z interesariuszami z branży i szerszego grona odbiorców w celu rozpowszechniania naszych postulatów. Wykorzystamy rozległe sieci i media ustanowione podczas kryzysu związanego ze zmianą załogi, aby wesprzeć naszą kampanię na rzecz godziwych wynagrodzeń dla marynarzy” – powiedział Dickinson.
„Nasze drzwi pozostają otwarte do dalszych rozmów, jeśli zwycięży zdrowy rozsądek” – dodał.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych