ew
Sea Ceptor zapewnia niezrównaną osłonę przed zagrożeniami z powietrza, w tym wrogimi samolotami bojowymi, śmigłowcami i innymi pociskami rakietowymi. Został opracowany i jest produkowany na mocy kontraktów Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii o wartości około 850 milionów funtów szterlingów.
Sea Ceptor będzie uzbrojeniem fregat Typu 23 Royal Navy (królewskiej marynarki wojennej Wielkiej Brytanii) i został z powodzeniem sprawdzony podczas serii testów i próbnych strzelań, które rozpoczęły się w ubiegłym roku. Ostatnio HMS Montrose, stacjonujący w Plymouth, stał się trzecim okrętem, który przeprowadził próbne strzelania pocisków.
Sekretarz Obrony Wielkiej Brytanii Gavin Williamson powiedział:
„Sea Ceptor będzie chronił nasz naród przed nasilającymi się zagrożeniami, przed jakimi stoimy dzisiaj i będziemy stawiać czoła w przyszłości. Dajemy naszym okrętom potężną tarczę przeciwko wszystkim zagrożeniom, od pocisków ponaddźwiękowych do myśliwców przeciwnika. Wyposażenie naszych okrętów w tę przełomową technologię nie tylko chroni naszą marynarkę wojenną, ale pokazuje, że jesteśmy światowymi liderami na morzu. HMS Argyll, który w tym roku zapewni pokój i bezpieczeństwo w regionie Azji i Pacyfiku, będzie pierwszym okrętem wyposażonym w ten najnowocześniejszy system”.
Wiadomość, która została ogłoszona podczas konferencji RUSI Sea Power w Londynie, jest wynikiem szczegółowej analizy danych zebranych podczas pierwszych próbnych strzelań przeprowadzonych przez HMS Argyll, które odbyły się w zeszłym roku. HMS Westminster i HMS Montrose, drugi i trzeci okręt, które mają być wyposażone w Sea Ceptor, również przeprowadziły od tego czasu udane próbne strzelania.
Sea Ceptor został zaprojektowany i wyprodukowany przez MBDA i bezpośrednio wspiera 600 miejsc pracy w Bristolu, Stevenage i Bolton w ramach umowy o partnerstwie między zespołami Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii i MBDA. Pierwsze strzelania Sea Ceptor zostały przeprowadzone z pokładu HMS Argyll na poligonie na Hebrydach przy wybrzeżu Szkocji. System został wówczas przetestowany w ramach wielu złożonych scenariuszy – w tym jednoczesnego zwalczania wielu celów. Sea Ceptor jest istotnym ulepszeniem w porównaniu do eksploatowanego obecnie systemu obrony powietrznej Seawolf, który ma zastąpić. Zapewnia lepszą skuteczność wobec obecnych i prognozowanych przyszłych zagrożeń, zdolność do zwalczania wielu celów i pozwala fregatom chronić eskortowane okręty. System ma być montowany na nowych fregatach Typu 26 Royal Navy.
Richard Smart, dyrektor ds. zakupów uzbrojenia w agencji uzbrojenia i sprzętu wojskowego (DE&S) w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii powiedział:
„Wejście systemu Sea Ceptor do służby w Royal Navy jest ogromnym osiągnięciem dla wszystkich zaangażowanych i dumą dla zespołu. To naprawdę ekscytujące, że dostarczamy nowe zdolności, które będą stanowić część systemu obrony nowych lotniskowców i pomogą utrzymać bezpieczeństwo personelu naszych sił zbrojnych i kraju”.
Niedawno HMS Montrose, który brał udział w trzecim próbnym strzelaniu systemu Sea Ceptor, skutecznie przechwycił szybko poruszający się cel – bezzałogowiec. W kilka sekund po wystrzeleniu pocisku z wyrzutni okrętowej symulowane zagrożenie zostało zniszczone.
Komandor porucznik Conor O'Neill, dowódca HMS Montrose, powiedział:
„Próbne strzelania, które przeprowadziliśmy, są udaną kulminacją ciężkiej pracy wielu osób z Babcocka, zespołu obrony powietrznej krótkiego zasięgu, DE&S, MBDA i Royal Navy. Jestem bardzo dumny z załogi mojego statku, bo jej profesjonalne podejście umożliwiło tak sprawne przeprowadzenie testu. Ten system rakietowy reprezentuje znacznie lepsze zdolności dla Royal Navy i stawia nas przed konkurencją, ponieważ jesteśmy w stanie obronić siebie i nasze nowe lotniskowce przed zagrożeniem”.
HNLMS Vlaardingen kończy służbę w siłach morskich Holandii. Zostanie przekazany Ukrainie
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Katastrofa mostu w Baltimore: kolejne szczegóły. Co z załogą statku?
Po niemal 60 latach Niemcy wycofują ze służby swój ostatni okręt desantowy