Zagrożenie cyberatakami dosięga także branży morskiej. Zagrożone są zarówno statki, jak i porty. A póki co nie ma przygotowanych systemów bezpieczeństwa, które mogłyby uchronić przed agresją hakerów.
Kwestia cyberataków było szeroko omawiana podczas XV Konferencji TPM w Long Beach. Firmy dostarczające usługi zarządzania i programy ochrony systemów komputerowych krytycznie odniosły się do poziomu zabezpieczeń 15 największych towarzystw żeglugi kontenerowej.
- Bez problemu mogliśmy dostać się do wszystkich tych armatorów. Zresztą, nie znaleźliśmy jeszcze systemu, którego nie udało nam się złamać – mówił Lars Jensen, prezes Seaintel Consulting and Cyberkeel.
- Ochrona przed cyberatakami to temat praktycznie nie poruszany w branży morskiej – mówił prof. Fred Roberts, członek CCICADA, instytucji współpracującej z Departamentem Bezpieczeństwa Krajowego Stanów Zjednoczonych. - Ale widzieliśmy już dosyć, aby stwierdzić, że zagrożenie jest realne.
Clay Wilson, ekspert cybernetyki z Stanów Zjednoczonych, stwierdził ponadto, że firmy i rządy nie mają pojęcia na jakie ryzyko wystawione są ich systemy, a co za tym idzie, sprzęt. Przypomniał o zdarzeniu w jednej niemieckich hut stali. Wskutek ataku hakerów, uszkodzony został wielki piec, co wiązało się z milionowymi stratami.
Podczas konferencji przypomniano także o cyberataku na Iran Shipping Lines – państwowego armatora. Wówczas jego flota liczyła 170 statków. Atak udaremniono, ale hakerzy doprowadzili do zawieszenia systemu IRISL, a co za tym idzie utraty zdolności śledzenia statków.
Według ekspertów z firm IT, towarzystwa żeglugowe muszą uwzględnić w swoich działaniach także scenariusze wysadzenia w powietrze statku przepływającego przez Kanał Sueski. - Potrzebujemy więcej niż technologii do obrony – przekonuje Wilson. - Musimy doprowadzić do spotkania przedstawicieli całej branży, by dyskutować na temat problemów z zabezpieczeniami i sposobem ich ulepszenia.
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu