Rząd indyjskiego stanu Kerala domaga się 1,1 mld dolarów odszkodowania od największego na świecie armatora Mediterranean Shipping Company (MSC), którego kontenerowiec Elsa 3 zatonął pod koniec maja u zachodniego wybrzeża kraju. Jako zabezpieczenie zarekwirował inny statek należący do tej firmy.
Zbudowana w 1997 r. Elsa 3, która zatonęła 25 maja, przewoziła ponad 643 kontenery, w tym niebezpieczne, łatwopalne ładunki i granulki plastiku, znane jako nurdles, czyli rodzaj mikroplastiku niezwykle szkodliwego dla ekosystemów morskich.
Większość tych kontenerów poszła na dno, ponieważ morze wyrzuciło na brzeg jedynie 61 sztuk. Indyjskie służby odpowiedzialne za żeglugę poinformowały, że do początku lipca z plaż zebrano około 450 do 500 ton nurdles i kilka zwłok zatrutych nimi delfinów i wielorybów.
W związku z tym władze stanu Kerala złożyły w poniedziałek do indyjskiego sądu pozew przeciwko MSC, a sąd, do czasu wpłacenia przez firmę kaucji, nakazał zatrzymanie również należącego do MSC statku Akiteta II, który akurat znajdował się w indyjskim porcie Vizhinjam.
Kerala wyliczyła, że 1 mld dolarów zostanie przeznaczony na pokrycie szkód spowodowanych zanieczyszczeniem, kolejne 44 mln dolarów na przywrócenie środowiska naturalnego do stanu sprzed katastrofy, a 61,3 mln dolarów na odszkodowania dla ponad 100 tys. lokalnych rybaków, ich rodzin i innych społeczności żyjących na wybrzeżach.
W piątek podczas rozprawy sądowej prawnicy MSC określili te roszczenia jako „znacznie przesadzone” tłumacząc, że nie doszło do znaczącego wycieku ropy ze statku. Adwokaci reprezentujący stan Kerala stwierdzili natomiast, że skala szkód jest „nieobliczalna i ciągła” i doprowadziła do całkowitego załamania lokalnych połowów ryb. Sąd wyznaczył kolejną rozprawę na 6 sierpnia.
W ubiegłym miesiącu MSC zapłaciła indyjskim przewoźnikom morskim ponad 500 tys. dolarów za odzyskanie zarekwirowanego przez nich statku Mansa F również przebywającego w porcie Vizhinjam. Przewoźnicy domagali się rekompensaty za utracone w związku z katastrofą Elsa 3 ładunki orzechów nerkowca. (PAP)
tebe/ jm/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych