Rząd Litwy kwotą maksymalnie 54 mln euro wesprze realizację projektu spółki Orlen Lietuva budowy instalacji pogłębionego przerobu ropy w rafinerii w Możejkach o wartości ponad 1 mld euro. List intencyjny w tej sprawie został podpisany w środę w Wilnie.
„Ten projekt, o wartości ponad 1 mld euro, jest nie tylko jedną z najważniejszych inwestycji w kraju w ostatnich latach, ale także prawdziwym dowodem na to, że Litwa jest gotowa do realizacji projektów o wysokiej wartości dodanej, które wzmacniają naszą gospodarkę, bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność przemysłową” – oświadczył premier Gintautas Paluckas.
List intencyjny podpisali ministrowie czterech litewskich resortów: gospodarki i innowacji, energii, finansów, środowiska oraz Zbigniew Paszkowicz, prezes Orlen Lietuva. Przed podpisaniem porozumienia rząd Litwy podjął decyzję o uznaniu budowy instalacji pogłębionego przerobu ropy w Możejkach za projekt o znaczeniu strategicznym i zapewnieniu mu wsparcia finansowego w formie m.in. ulg podatkowych, rekompensaty kosztów pośrednich emisji, inwestycji w infrastrukturę.
Zawarte porozumienie przewiduje też wzmocnienie współpracy z Orlen Lietuva w obszarach takich jak bezpieczeństwo energetyczne, ochrona środowiska, dekarbonizacja przemysłu, rozwój infrastruktury, inwestycje, produkcja zielonego wodoru i inne innowacyjne obszary energetyczne. Realizacja projektu będzie nadzorowana przez specjalną grupę roboczą, w skład której wejdą przedstawiciele ministerstw, kancelarii rządu oraz Orlen Lietuva.
Inwestycję w budowę instalacji pogłębionego przerobu ropy w Możejkach Orlen ogłosił jesienią 2021 r. W założeniu był to największy program inwestycyjny na Litwie, który miał zwiększyć rentowność rafinerii. Inwestycja miała być zakończona w 2024 r., ale według Orlenu, napotkała na kłopoty i w rezultacie jesienią 2024 r. koncern dokonał odpisu na 2,4 mld zł.
Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)
aki/ mmu/
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych