15 stycznia w Szczecinie odbyło się pierwsze oficjalne spotkanie przedstawicieli firm związanych z gospodarką morską w Szczecinie z przedstawicielami magistratu i radnymi. Komisja ds. gospodarki morskiej, rozwoju i promocji Rady Miasta Szczecin poświęcona była przede wszystkim problematyce podatków lokalnych.
Przedsiębiorcy podkreślili, że wysokie opłaty obciążają ich działalność, utrudniając rywalizację na globalnym rynku. Niższe lokalne podatki od nieruchomości i gruntów mogą wspomóc konkurencyjność szczecińskich firm z branży morskiej – wskazywali przedstawiciele sektora podczas spotkania z radnymi i urzędnikami miasta.
– Najważniejszym dla nas obecnie tematem są podatki lokalne związane z nieruchomościami i gruntami – mówił Stanisław Kaup, przewodniczący komisji. – Chodzi o znalezienie równowagi między potrzebami przedsiębiorców a interesem miasta.
Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, zaznaczył, że obniżenie opłat nie jest łatwe ze względu na obowiązujące przepisy i wymogi Unii Europejskiej dotyczące równego traktowania firm. Wyjaśnił, że wpływy z podatków od nieruchomości są kluczowe dla funkcjonowania miasta, choć i tak nie pokrywają wszystkich jego zobowiązań, na przykład w zakresie oświaty.
Jednak przedsiębiorcy, jak Arkadiusz Święch z Rady Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego, zwracają uwagę na rosnące trudności w konkurowaniu na rynku międzynarodowym. – Podatki od nieruchomości są często wyższe niż CIT. Bez ulg lub wsparcia ze strony miasta wiele firm może nie przetrwać – ostrzegał.
Szczecin deklaruje otwartość na dialog. – Czekamy na konkretne propozycje od firm i z chęcią się do nich odniesiemy – zapewnił Przepiera. Współpraca między magistratem a branżą morską może stanowić przykład dla innych miast, pokazując, jak wspierać rozwój morskiej energetyki wiatrowej i innych kluczowych sektorów gospodarki.
Zapis całego posiedzenia komisji:
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych