Rząd Hiszpanii osiągnął w czwartek porozumienie z Wielką Brytanią w sprawie Gibraltaru - poinformowała na konferencji prasowej w Madrycie szefowa hiszpańskiej dyplomacji Arancha Gonzalez Laya.
Szefowa resortu nazwała osiągnięte porozumienie “dobrą umową”, zaznaczając, że dzięki niemu nie dojdzie do powstania "twardej granicy" w związku z brexitem.
“Od 1 stycznia jedyne kontrole graniczne realizowane przez Frontex (Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej) będą przeprowadzane w porcie morskim oraz na lotnisku w Gibraltarze” - wyjaśniła Gonzalez Laya. Dodała, że na terenie Gibraltaru odpowiedzialna za kontrole wynikające z traktatu z Schengen będzie Hiszpania.
Minister spraw zagranicznych zaznaczyła, że po długich, trwających do wczesnego rana w czwartek negocjacjach udało się osiągnąć porozumienie w “wielu kwestiach dotyczących Gibraltaru”.
“O szczegółach umowy nie zamierzam dziś mówić. W pierwszej kolejności dowiedzą się o nich członkowie hiszpańskiego parlamentu” - powiedziała podczas konferencji Gonzalez Laya.
Przekazała, że porozumienie z Wielką Brytanią nie tylko przewiduje ułatwienia w przemieszczaniu się przez granicę Hiszpanii z Gibraltarem, ale też obejmuje zagadnienia dotyczące handlu, ochrony klimatu, bezpieczeństwa, ceł i transportu.
W poniedziałek Gonzalez Laya ogłosiła, że Hiszpania wypracowała już ze stroną brytyjską porozumienie dotyczące osób zatrudnionych po obu stronach granicy. Wyjaśniła, że będą one mogły swobodnie przekraczać ją bez konieczności przechodzenia kontroli paszportowej.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych