Silne nadrabianie zaległości w handlu wschodnim ratuje niemiecki przemysł. Polska po raz pierwszy staje się piątym co do wielkości partnerem handlowym Niemiec, Rosja natomiast spada do poziomu z 2005 roku - pisze w czwartek dziennik "Handelsblatt".
Wzrost handlu ze Wschodem wspiera ożywienie gospodarcze Niemiec w okresie kryzysu związanego z pandemią koronawirusa - ocenia niemiecki dziennik ekonomiczny.
"Od listopada handel z Europą Środkową i Wschodnią jest nawet wyższy niż rok wcześniej” - mówi Oliver Hermes, szef Komitetu Wschodniego Gospodarki Niemieckiej, komentując dane Federalnego Urzędu Statystycznego dotyczące niemieckiego importu i eksportu.
"Polska, największy wschodnioeuropejski członek UE, szczególnie mocno przyczyniła się do ożywienia gospodarczego w Niemczech: kraj ten jest obecnie czwartym co do wielkości dostawcą towarów do Niemiec. Ogólnie rzecz biorąc, Polska plasuje się przed Włochami jako piąty największy partner w handlu zagranicznym. Mimo kryzysu niemiecki import z Polski wzrósł w całym 2020 roku o jeden procent do 58,1 mld euro. Jedynie Chiny, Holandia i USA dostarczyły towary i usługi za jeszcze wyższe kwoty" - pisze "Handelsblatt".
Lars Gutheil, dyrektor zarządzający Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Warszawie, tak wyjaśnia to ożywienie: "Polska w ostatnich latach z powodzeniem zdywersyfikowała swój rynek. Choć poszczególne sektory zostały mocno dotknięte przez pandemię, to spadki w nich zostały wchłonięte przez inne branże". Zerwane łańcuchy dostaw dało się szybko naprawić w 5500 niemieckich firmach działających w Polsce.
Podobnie jak w poprzednich latach, największym przegranym jest Rosja: niemiecki handel zagraniczny z tym krajem zmalał o 22,2 proc., do prawie 45 mld euro. Dla porównania: import i eksport do i z Polski wyniósł prawie 123 mld euro (spadek o 0,5 proc. w skali całego roku). Handel z Ukrainą spadł o 8,2 proc.
Wartość handlu Niemiec z Europą Środkową i Wschodnią oraz byłymi republikami radzieckimi wyniósł 423 miliardy (-8,4 procent), co stanowi jedną piątą całego niemieckiego handlu zagranicznego.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych