Premier Grecji Kyriakos Micotakis oświadczył we wtorek, że jest gotowy do rozmów z Turcją w kwestii konfliktu we wschodniej części Morza Śródziemnego pod warunkiem dalszego "wycofywania" się Ankary z narastającego w ostatnich tygodniach kryzysu między obu krajami.
W niedzielę do Turcji powrócił statek badawczy Oruc Reis, który został wysłany w zeszłym miesiącu w pobliże greckich wysp, gdzie miał prowadzić poszukiwania ropy i gazu. Ankara zapowiedziała, że jednostka wznowi pracę po zakończeniu regularnych prac serwisowych, ale według jednego z wysokich urzędników państwowych Turcji, na którego powołuje się agencja Reutera, statek może pozostać w porcie na dłużej, aby dać czas na zabiegi dyplomatyczne.
"Prace konserwacyjne na Oruc Reis mogą zostać zakończone w ciągu tygodnia, co pozwoli mu wrócić na sporny obszar, ale statek może pozostać zadokowany dłużej, aby zmniejszyć napięcia w regionie i umożliwić przeprowadzenie rozmów dyplomatycznych" - cytuje Reuters tureckiego urzędnika, który podkreślił, że Ankara chce dać szansę ministrom spraw zagranicznych UE, którzy spotkają się w poniedziałek, przed zaplanowanym na 24-25 września szczytem, na podjęcie kroków w celu złagodzenia kryzysu.
"Greccy urzędnicy również wydali oświadczenia łagodzące atmosferę. Są one pozytywne. Musimy poczynić kroki w celu rozwiązania problemu teraz, bez (...) warunków wstępnych” - powiedział turecki urzędnik.
Z kolei premier Grecji po rozmowie z przewodniczącym Rady Europejskiej Charlesem Michelem w Atenach oświadczył, że „Turcja ma jeszcze czas, przed szczytem UE i po nim, na kontynuację pierwszego obiecującego kroku w celu wyjścia z kryzysu". "Powrót Oruca Reisa do Turcji to pozytywny pierwszy krok, mam nadzieję, że będzie kontynuacja. Chcemy rozmawiać z Turcją, ale w klimacie bez prowokacji” - mówił Micotakis w niedzielę w Salonikach.
„Jeśli obecne działania Turcji będą kontynuowane, jesteśmy gotowi do natychmiastowego rozpoczęcia rozmów rozpoznawczych w sprawie naszego jedynego poważnego sporu: rozgraniczenia stref morskich na Morzu Egejskim i we wschodniej części Morza Śródziemnego" - powiedział w poniedziałek szef greckiego rządu.
Należące do NATO Grecję i Turcję dzieli od tygodni przybierający na sile spór. Ateny oskarżają Ankarę o łamanie prawa międzynarodowego poprzez dokonywanie próbnych wierceń w pobliżu greckich wysp. Turcja odpiera te zarzuty, twierdząc, że prace badawcze w celu potwierdzenia użyteczności złóż odbywają się na jej własnej części szelfu kontynentalnego.
W trakcie niedawnych ćwiczeń wojskowych na otaczającym strefę wierceń akwenie doszło nawet do zderzenia greckiego okrętu wojennego z tureckim. Odpowiedzialnością za tę kolizję Turcja obciążyła Grecję.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych