4 marca 2024 r. Gaz-System zawarł z Orlen warunkową umowę sprzedaży, w wyniku której nabędzie 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki Gas Storage Poland, będącej operatorem systemu magazynowania gazu ziemnego w Polsce. Nabycie udziałów jest uzależnione od wyrażenia przez UOKiK zgody na koncentrację.
Gaz-System w ten sposób pozyskuje kolejne kompetencje w zakresie zarządzania strategiczną infrastrukturą energetyczną na rynku gazu w Polsce - oprócz sprawowania funkcji krajowego operatora systemu przesyłowego, operatora polskiego odcinka gazociągu jamalskiego oraz operatora Terminalu LNG.
- Przejęcie przez Gaz-System spółki, która pełni rolę operatora podziemnych magazynów gazu wzmocni nadzór nad gazową infrastrukturą strategiczną w Polsce. Usprawni także współpracę pomiędzy operatorem systemu przesyłowego a operatorem systemu magazynowania. Przełoży się to również na większe bezpieczeństwo dostaw gazu do odbiorców, lepsze wykorzystanie istniejących zdolności magazynowych oraz ich zwiększenie - powiedział Sławomir Hinc, Prezes Zarządu Gaz-System.
Sprzedaż przez Orlen udziałów w kapitale zakładowym Gas Storage Poland następuje w związku z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), dotyczącą koncentracji Orlen oraz Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
Odpowiedzialność za rozwój magazynów gazu w nowym modelu rynkowym zostanie przypisana spółce Gaz-System, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.
Skupienie w kompetencjach jednej grupy kapitałowej zadań związanych z funkcjonowaniem systemu przesyłowego, Terminalu LNG i magazynowania gazu ziemnego daje gwarancję podejmowania optymalnych decyzji co do rozbudowy instalacji magazynowych oraz ich modernizacji, uwzględniając potrzeby obu systemów oraz uczestników rynku gazu, a także zapewniając optymalne finansowanie i kompleksową realizację inwestycji.
Ponadto, Gaz-System oraz Gas Storage Poland funkcjonując w ramach jednej grupy kapitałowej będą w stanie efektywniej zapewnić integralność systemu przesyłowego gazu w przypadku ewentualnych sytuacji kryzysowych.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych