Premierzy krajów nordyckich po spotkaniu w Kopenhadze opowiedzieli się w środę za szybką ścieżką przy rozpatrywaniu spodziewanego wniosku Finlandii i Szwecji o wstąpienie do NATO.
„Jeśli Finlandia i Szwecja zdecydują się ubiegać o członkostwo w NATO, rządy Norwegii, Islandii oraz Danii powinny zatwierdzić taki wniosek tego samego dnia”, zaproponował premier Norwegii Jonas Gahr Store.
Propozycję poprały na wspólnej konferencji prasowej szefowa duńskiego rządu Mette Frederiksen, która była gospodynią spotkania polityków w Kopenhadze, oraz premier Islandii Karin Jakobsdottir.
Premier Szwecji Magdalena Andersson podkreśliła, że jej kraj „musi mieć możliwość szybkiego wejścia do NATO”. „Rosja dała do zrozumienia, że zareaguje, jeśli złożymy wniosek o członkostwo w Sojuszu”, przypomniała Andersson.
Wtórowała jej premier Finlandii Sanna Marin, wskazując na potrzebę skrócenia okresu przejściowego, od złożenia wniosku do uzyskania statusu członka NATO. "Ważne jest, aby proces ratyfikacji był jak najszybszy. To będzie najlepsza gwarancja bezpieczeństwa" - stwierdziła Marin.
Wcześniej norweski dziennik VG, powołując się na źródła dyplomatyczne, podał, że wśród krajów NATO trwają rozmowy nad „nadzwyczajnym przyspieszeniem rozpatrywania spodziewanych wniosków od Finlandii i Szwecji”. Według gazety w przygotowaniach procedury ważną rolę odgrywają premier Norwegii Store oraz były szef norweskiego rządu, obecny sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg.
Szefowie Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii oraz Islandii spotkali się w Kopenhadze z premierem Indii Narendra Modi. Jednym z tematów rozmów było przekonanie przywódcy tego kraju do przyłączenia się do restrykcji wobec Rosji. Indie są uzależnione od importu rosyjskiej ropy.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych