Decyzja w sprawie wejścia Finlandii i Szwecji do NATO zapadnie w połowie maja. Podjęcie decyzji o przyjęciu obu krajów ma ułatwić ich wspólny wniosek o członkostwo w Sojuszu – podają skandynawskie media.
Prezydent Finlandii Sauli Niinisto w wywiadzie dla fińskiego dziennika Ilta Sanomat ujawnił, że swoją decyzję w sprawie wejścia do NATO ogłosi 12 maja. Dzień później, czyli wcześniej niż zapowiadano, ma zostać opublikowany raport szwedzkiego rządu w sprawie strategii bezpieczeństwa, w tym stosunku do członkostwa w Sojuszu.
14 maja swoją opinię po nadzwyczajnej naradzie Fińskiej Partii Socjaldemokratycznej (SDP) wyrazi premier Finlandii Sanna Marin. Tego samego dnia ministrowie spraw zagranicznych Finlandii i Szwecji wezmą udział w spotkaniu państw NATO w Berlinie.
W dniach 17-18 maja Niinisto złoży oficjalną wizytę w Sztokholmie. Fińskie i szwedzkie media spekulują, że do tego czasu stosunek obu krajów do wejścia do NATO zostanie upubliczniony.
W opinii Charly'ego Salonius-Pasternaka z Fińskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych „barzo dobrym zabiegiem jest skoordynowanie kolejnych działań Finlandii i Szwecji”. „Finlandia zwleka z ogłoszeniem decyzji w sprawie NATO, czekając na szwedzkie władze, które przyspieszyły swoje działania”, podkreślił ekspert w rozmowie z agencją TT.
Według Salonius-Pasternaka złożenie przez Finlandię i Szwecję wniosku o członkostwo w NATO w tym samym czasie ułatwi Sojuszowi ich rozpatrywanie, w tym wydanie zgody przez parlamenty narodowe.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych