Mamy mechanizmy, które pozwalają na egzekwowanie kar finansowych - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny odnosząc się do nałożonej przez niego blisko 213 mln zł kary na Gazprom. Decyzja nie jest prawomocna, można się od niej odwołać - dodał.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałek, że prezes urzędu Tomasz Chróstny nałożył blisko 213 mln zł kary na Gazprom. Jak dodano, to skutek braku współpracy w dochodzeniu prowadzonym w związku z budową gazociągu Nord Stream 2. UOKiK wyjaśnił, że obowiązek wynika z przepisów europejskich, na których opiera się polska ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.
Chróstny był pytany w Polskim Radiu 24 o decyzję w sprawie Gazpromu oraz o możliwości wyegzekwowania kary, jaką nałożył na firmę.
"Decyzja, jak każda decyzja tego typu, nie jest prawomocna. I każdy przedsiębiorca ma możliwość odwołania się od niej. (...) Podejrzewam, że w tym wypadku przedsiębiorca będzie chciał skorzystać z prawa do odwołania - ma do tego absolutnie prawo. (...) My jesteśmy na to gotowi" - powiedział Chróstny.
Dodał, że materiał, który jest zebrany, zawsze jest tak przygotowywany, "aby mógł się on obronić przed właściwym sądem". "I również jeśli chodzi o sankcje - pamiętajmy, że tutaj, w ramach również przepisów europejskich, mamy mechanizmy, które pozwalają na wyegzekwowanie tego typu kar finansowych" - podkreślił.
UOKiK poinformował w komunikacie, że nałożenie kary na Gazprom związane jest z prowadzonym postępowaniem w sprawie utworzenia konsorcjum finansującego budowę gazociągu Nord Stream 2 bez wymaganej zgody Prezesa UOKiK.
"Prezes Urzędu postawił w tej sprawie zarzuty sześciu spółkom: Gazpromowi z Rosji, Engie Energy ze Szwajcarii oraz czterem pochodzącym z Niderlandów: Uniper, OMV, Shell oraz Wintershall" - czytamy w komunikacie.
Z informacji urzędu wynika, że prezes UOKiK zwrócił się o dokumenty istotne dla sprawy także do Gazpromu, jednak spółka odmówiła udzielenia informacji ważnych dla prowadzonego postępowania. (PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych