Premierzy Chin i Australii, Li Qiang i Anthony Albanese, podpisali we wtorek w Pekinie wiele porozumień o współpracy w dziedzinach handlu, cła, rolnictwa i turystyki - przekazały państwowe chińskie media.
Li podkreślił, że Chiny i Australia, jako ważni partnerzy handlowi, powinny wzmocnić dwustronną wymianę i współpracę, zwłaszcza wobec „niestabilności i niepewności w gospodarce światowej”. - Chcemy, by Australia zapewniła chińskim firmom uczciwe, otwarte i niedyskryminujące środowisko biznesowe – dodał premier ChRL.
Albanese zapewnił, że Canberra nie pozwoli, „aby różnice definiowały (chińsko-australijskie) stosunki dwustronne”.
Agencja Xinhua przekazała, że obie strony, „jako zwolennicy i beneficjenci multilateralizmu i wolnego handlu”, zobowiązały się do pogłębienia kooperacji w dziedzinach gospodarki, współpracy kulturalnej i turystyki, ochrony wielostronnego systemu handlowego opartego na zasadach oraz współpracy w celu promowania środowiska sprzyjającego międzynarodowej współpracy gospodarczej i handlowej.
Chiny to kluczowy partner gospodarczy Australii, odpowiadający za blisko jedną trzecią jej całkowitej wymiany handlowej. W ostatniej dekadzie stosunki handlowe między tymi państwami podlegały znacznym wahaniom. Początkowo, od początku 2017 r., charakteryzowały się obietnicami pogłębienia więzi i zaangażowania w wolny handel. Relacje te uległy jednak gwałtownemu pogorszeniu po 2017 r., co doprowadziło do „wojny handlowej”, gdy Chiny nałożyły nieoficjalne zakazy i cła na różne australijskie towary eksportowe, w tym jęczmień, wołowinę i homary. Kryzys nastąpił w 2020 r., po wezwaniu ówczesnego australijskiego premiera Scotta Morrisona do transparentnego śledztwa w sprawie początków pandemii Covid-19.
Od 2022 r., pod rządami administracji Albanese, rozpoczęto wspólne wysiłki na rzecz ustabilizowania stosunków, co doprowadziło do stopniowego usuwania większości barier handlowych. Ubiegłoroczne odstąpienie przez Chiny od embarga na australijskie homary było ważnym sygnałem odprężenia po wojnie handlowej.
Albanese przebywa w Chinach od piątku w ramach tygodniowej podróży.
Z Pekinu Krzysztof Pawliszak (PAP)
krp/ szm/
fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych