Chiński biznesman i biolog morski przyznał się w środę przed sądem federalnym w Bostonie, że nielegalnie przekazywał amerykańską technologię morską uniwersytetowi wojskowemu w Chinach. Uczelnia ta znana jest m.in. z prac nad podwodnymi dronami.
45-letni Shuren Qin, który od 2014 r. mieszka w stanie Massachusetts, jest założycielem firmy sprzedającej sprzęt oceanograficzny. W 2018 r. został oskarżony o nielegalny eksport do Chin hydrofonów, czyli urządzeń stosowanych do rejestrowania dźwięku pod wodą.
Mężczyzna przyznał się w środę do 10 stawianych mu zarzutów, w tym zmowy w celu złamania przepisów o eksporcie, oszustw wizowych, prania brudnych pieniędzy oraz przemytu.
Prokuratura oskarżała go także o wywóz z kraju m.in. bezzałogowych pojazdów naziemnych oraz twierdziła, że w latach 2015-2018 dostarczył towary o wartości 8 mln dolarów podmiotom kontrolowanym przez chiński rząd. Qin przyznał się jedynie do zarzutów dotyczących 60 hydrofonów o wartości 100 tys. dolarów. W ramach ugody prokuratorzy zgodzili się zarekomendować dla niego przed sądem karę pozbawienia wolności w wymiarze od 87 do 108 miesięcy.
Wskazali też, że Północnozachodni Uniwersytet Politechniczny w Xi'an w Chinach zlecił Qinowi zdobycie urządzeń używanych do walki z okrętami podwodnymi oraz że mężczyzna uzyskał hydrofony od amerykańskiego wytwórcy. Prawnik Qina powiedział, że jego klient nie był świadomy, w jakim celu miały być wykorzystane urządzenia, które przekazywał do Chin.
Zastępca prokuratora generalnego USA John Demers powiedział podczas środowego seminarium na Uniwersytecie George'a Washingtona, że działalność szpiegowska Chin i związana z nią kradzież technologii są traktowane priorytetowo przez ministerstwo sprawiedliwości USA.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych